– Vi har jobbat med uppdraget ”Nya vägvanor” under en längre tid. Det handlar om att få Göteborgarna att ställa bilen när de kan och ta sig fram på annat sätt. Det här är en cykelkampanj. Idén bygger på att man ska upptäcka igen hur underbart det är att cykla. Vi vill att folk ska minnas hur härligt det är att plocka fram cykeln igen på våren, säger Christer Andersson, creative director på Frank & Earnest.

För första gången testar nu byrån och Göteborgs Stad tv som medieval för kampanjen.
– Vi kände att mediet tv kommer nå ut till målgruppen på ett tydligt sätt.

Vad är målgruppen?
– Målgruppen är folk som cyklade mycket förr, när de var yngre men som nu av olika anledningar främst sätter sig i bilen. De personerna vill vi påminna hur underbart det är att cykla.

Filmens idé bygger på en målgruppsanalys och en trafikvaneundersökning som Göteborgs Stad gjort.

Varför har ni valt ett tecknat manér?
– Vi vill avväpna en ganska allvarlig fråga. Tidigare har mycket fokus legat på allt negativt med att köra bil. Vi vill vara glada och positiva. Det var ett så framgångsrikt koncept förra året att vi ville köra på det igen, säger Christer Andersson.

Illustrationerna ska enligt byrån förstärka den romantiska bilden av cykelminnen.

Kampanjen går på utomhustavlor, TV4 lokalt, radio och i dagspress.

Lyssna på radioreklamen

Göteborgs Stad

Reklambyrå: Frank & Earnest
Arbetsgrupp: projektledare Zoltan Illes, CD Christer Andersson, copywriter Lisa Stoopendahl, AD Andreas Elgh, produktionsledning Eva-Lena Wingsjö, final art Jenni Carström, byråproducent Yvonne Douglas Andersson. Illustration Maria Kask, regissör Kristofer Ström

Produktion Varelsen
Animatör Eric Buchholz,
Producent/Varelsen Nicholas Wakeham
Musik Douglas Holmquist