Goss bronsvinnande bidrag för Göteborgs Räddningsmission.

Goss hade skickat in fem bidrag i Direct och fick fem nomineringar. Två av dem belönades med brons:

Uteliggarkuvertet för Göteborgs Räddningsmission.
Parking ticket converter för Sportspec.

Uteliggarkuvertet gav Goss sitt andra Guldägg i rad för Göteborgs Räddningsmission tidigare i år. Gunnar Skarland, ad på Goss och jurymedlem i årets Directjury lyfter fram ett ännu mer imponerande facit.

– Det här blir femte året i rad som vi åker hem med ett lejon. Det är fantastiskt!
– Sedan var det jätteroligt och lite förvånandet att inse att vi är världens tredje bästa byrå.

Det kommenterar juryordföranden i Direct, David Sable, så här kärnfullt:
 – Det är en jättebra byrå som gör fantastiska jobb!

Bästa byrå utsågs spanska Shackleton Madrid till som vann tre guld och ett silver i kategorin för bidraget ”Village where nothing ever happens”.

Näst bästa byrå blev australiensiska Cumminsnitro Brisbane vars kampanj ”Best job in the world" vann Grand Prix och två guld i kategorin. En kampanj som också vann Grand Prix i Promo.

Enligt Gunnar Skarland var det en odiskutabel vinnare:
– Den är så briljant att den inte går att förneka. Redan när jag såg den för ett halvår sedan visste jag att den skulle vinna Grand Prix.

I år kom det totalt in 1364 bidrag i Direct, en nergång med 19,6 procent jämfört med förra året.