Till salu…

I våras började Anna Lindstein fundera över meningen med både jobb och liv.
Hon har jobbat som copywriter på flera stora byråer, som till exempel GOSS, DDB, och ANR.
Hennes nuvarande arbetsgivare är Futurniture, med adress i en av Hötorgsskraporna.
Men hon har sagt upp sig och slutar i mitten oktober.
Anledningen: hon träffade den stora kärleken, pojkvännen JR, i USA i somras. Det skedde via ett community där medlemmarna erbjuder varandra soffplatser under resor runt om i världen.

Flytten är ett ”färskt och spontant” beslut, förklarar Anna Lindstein.
– Jag träffade JR i juli, och i augusti bestämde jag mig för att flytta och vi skulle göra något tillsammans. Vi stod båda inför olika vägval i livet och var inte nöjda med våra liv.

JR jobbar som kock, trädgårdsmästare och konstnär i USA.
– Han är lite alltiallo. De exakta planerna bestämmer vi november. Nu ska jag bara åka över och möta JR, berättar Anna Lindstein.

För att finansiera resan och den första tiden i det nya livet i USA tänker hon sälja sitt gamla. Senaste veckorna har hon ägna åt att lägga upp 666 annonser på Tradera.

Och Anna Lindstein har verkligen gjort skäl för sin yrkestitel.
Hon har skrivit 666 texter, en till varje bild.
Försäljningen går bra, trots att hon inte fått några bud på flera saker som hon säljer.
– Jag hoppades få ut 20 000 kronor, den gränsen passerades redan i lördags. Allt som jag får in nu är ren bonus. Jag säljer också en del arvegods. Jag har aldrig varit nostalgisk. Allt jag tar med är två resväskor.

Hon berättar att bidragande orsak till flyttbeslutet är hennes förändrade syn på svenska reklambranschen.
– Senast halvåret har jag inte känt mig nöjd med mitt liv i reklambranschen. Det var många tankar i våras och jag visste inte var jag på väg. Jag funderade bland annat på att starta eget för att komma bort från de problem som jag stötte på.

Ännu mer till salu…

Vad mer specifikt är du missnöjd med i reklambranschen?
– Ja, vad är man inte missnöjd med? Framför allt känslan av det egentligen är ganska få som jobbar med kommunikation. Många som jobbar med reklam vill vinna tävlingar och pitcher och sitta i kundmöten. Själva kommunikationen kommer ofta i tredje hand. Istället handlar det mesta om att skapa en så unik idé som möjligt, trots att det kan vara helt irrelevant.

Du tänker alltså inte jobba vidare i reklambranschen, du ska ju annars till Portland där Wieden & Kennedys huvudkontor ligger.
– Vi måste ju ha fickpengar, men det som ligger närmast till hands är att jobba på bondgårdar. Men mitt yrke är ju att vara svensk copywriter, vilket jag ska försöka hålla i gång så att man slipper hamna i rännstenen. Det går ju till exempel att jobba med webbcopy på distans.

Vad säger dina närmaste om beslutet?
– Pappa tycker att det kul och spännande, men råder mig att kolla hemförsäkringen. Jag har för övrigt alltid gått min egen väg. Så helt överraskad är han inte.

Hur fungerar det rent praktiskt, har du fått något greencard?
– Nej, det bidrar också till de öppna planerna. Vi får helt enkelt se hur allt löser sig. Vi har i alla fall gratis hyra en månad.

Är detta den stora kärleken?
– Vi har bestämt oss för att köra ihop. Det var självklart, inte minst för att vi båda befann oss i den här brytpunkten. Och det känns inte som jag lämnar något, bara fortsätter på något som jag inledde för ett halvår sedan. Men det är klart att jag är kär.

Åkestams Stefan The Swopper, med Stefan Kits, var ju nåt liknande. Han ville ju byta ut sitt liv?
– Men han var ju fejk, det här är the real deal.

Anna Lindstein säljer och lämnar allt.