truefalse

Stig Ludvigsen, vd på Gadd.

Bakgrunden till det nya byråvalet är att IF Märkesförsäkringar, en fristående enhet under försäkringsjätten Ifs paraply, nyligen fick Volkswagen Group som kund.
– VW Group står för runt 25 procent av all nybilsförsäljning och har sex olika märkesförsäkringar, i och med detta kände vi att vi behövde en byrå som kunde ta hand om alla de här nya bilmärkena, säger Lena Palin, marknadsansvarig för IF Märkesförsäkring.

Valet föll på Gadd. Varför?
– Vi hade varit i kontakt med Gadd tidigare under en längre tid och fått ett förtroende för dem, och kände att det var rätt byrå för uppdraget.
– Kombinationen av att de både är otroligt välorganiserade och kreativa gjorde att vi blev övertygade om att de skulle göra det bästa jobbet. 

Samarbetet sträcker sig till att börja med ett år, men Lena Palin är noga med att understryka att man ser samarbetet som en långsiktig relation.
– Det tar tid att få koll på alla komplexa varumärken, men vi har stor tilltro till Gadd och tror att de kommer att göra ett bra jobb. Det här känns jättespännande, säger hon. 

Även på Gadd är stämningen god.
– Det här ska bli oerhört kul. If Märkesförsäkringar blir en klart viktig kund för oss, säger Stig Ludvigsen, vd på Gadd.

Hur stort uppdrag blir det här för er?
– Det är ett hyggligt stort uppdrag, definitivt bland våra topp fem största.
– Men framför allt är det här ett attraktivt uppdrag, både för att försäkringsbolag är dm-intensiva, men också för att de är en oerhört kunnig köpare som det är både kul och utvecklande att jobba tillsammans med. Faktum är att vi faktiskt redan har börjat skissa på kampanjer som kommer att börja rulla inom kort.

Vad är det ni ska göra rent konkret?
– Dels ska vi hjälpa till att rekrytera nya kunder, dels ska vi, inte minst, lyckas behålla de kunder som redan finns.

Kommer ni att nyrekrytera?
– Inte på grund av detta, men hur framtiden ser ut är svårt att säga i dagsläget. Vi ser försiktigt optimistiskt på 2010, och klart är att vi inte kommer att behöva minska vår styrka i alla fall. Sedan vågar jag inte säga exakt när vi kommer att nyanställa, säger Stig Ludvigsen.