Max Ahlborn.

Efter tre år på Acne Digital där han varit med och byggt upp bolaget från grunden och skördat framgångar går Max Ahlborn vidare i karriären – till B-Reel i New York.

Flyttlasset till den amerikanska världsmetropolen går senare i sommar. Max Ahlborn, som bland annat varit involverad i uppmärksammade och prisbelönta kampanjer för Försvarsmakten (DDB) och Saab (Lowe Brindfors), tillträder den 1 augusti.

– Max kan det mesta man behöver på ett internationellt produktionsbolag, eftersom han jobbat med det hands-on. Han har gjort ett kanonjobb på Acne, och när vi nu behövde hjälp i New York så var Max högst upp på listan. Dessutom är han en tillgång för staden New York och Amerika som helhet, säger Anders Wahlquist, vd på B-Reel, i en kommentar.

Det blir en form av comeback – Max Ahlborn var nämligen programmerare på B-Reel för ett antal år sedan.

– Jag började i oktober 2000 som anställd nummer fem, och var då med om att utveckla en massa lösningar på B-Reel som då producerade allt möjligt inom digitalt och film. Det var hett med streaming, tidiga versioner av Flash fanns, och det var en spännande period då vi testade gränserna för mycket av den kommunikation som idag används i massiv skala och tjänster som vi nu tar för givna, säger han i en kommentar och fortsätter:

– Sedan den tiden har B-Reelgänget varit nära vänner och det ska bli kul att jobba ihop igen under lite nya former. Det har ju hänt en del på tio år, men förutsättningarna är om möjligt ännu bättre för helt nyskapande, interaktiva upplevelser oavsett om mottagaren sitter framför en dataskärm, tv-apparat, bioduk, mobiltelefon eller är ute på stan.

B-Reels New York-kontor på Mercer Street i Soho har funnits i tre år – där jobbar 20 personer med B-Reel och B-Reel Films. Bolaget är aktuellt med den nya Sprintkampanjen för Amerikas första 4G-telefon, tillsammans med byrån Goodby Silverstein & Partners. Under sommaren har man kampanjer på gång med BBH New York, BBH London, Ogilvy, Saatchi och Leo Burnett.