Thomas Brenemark. Foto: Resumé.

Thomas Brenemark, kundansvarig, försvarar byråns senaste reklamkampanj för Försvaret mot kritiken att den skulle vara ansvarslös med stark emfas. Tvärtom tycker han att det är kritiken är ansvarslös och helt onyanserad.

– Allt vi gör för Försvaret manar alltid till eftertanke. Det har en ansvarsfullt ton och talar med respekt till sin målgrupp. Den som vill kan lusläsa allt material och se att vi aldrig hymlar om allvaret i denna fråga, dundrar han.

Syftet med kampanjerna är dock att provocera och debatt om Försvarets uppgift.
– Men debatten bör handla om varför så få intresserar sig för Försvarsmakten. Inte om detaljer som hur ett kontrollrum i reklamfilmen ser ut. Att förlöjliga debatten till var reklamen är inspelad är ansvarslöst, säger Brenemark.

Att anklaga reklamen för att bluffa bara för att den är inspelad i Sydafrika av sydafrikanska skådspelare tycker han är struntargument:

– Det är som att plötsligt komma på att ICA-Stig inte finns på riktigt.

DDB har ansvarats för Förvarsmaktens reklam i många år och under den tiden byggt Försvarets varumärke som arbetgivare för officerare. Nu blir förändrignen att marknadsföra hela Försvarsmakten som ett yrkesförsvar och det nya yrket soldat.

Hur ser du på den skillnaden?
– Det är ingen skillnad.

Så länge reklamen handlade om att rekrytera officerare till en försvarsmakt som bygger på värnplikt hyllades den. Nu går man över i en ny fas och rekryterar yrkessoldater. Då kommer kritiken. Brenermark vill inte göra den kopplingen till politiska beslut som redan är fattade. Han ser en annan orsak till kritiken:

– Kampanjen kräver uppmärksamhet i en fråga som folk tycker att de har lagt ifrån sig när värnplikten försvann. Därför är den irriterande.

Istället anser han att det är nu människor på allvar måste fundera över frågan:
– Reklamen gör det tydligt hur läget är. Nu måste det tas medvetna beslut av ett stort antal svenskar i och med att det inte finns något tvång längre. Annars har vi inget Försvar. Det är provocerande.