Greys meddelande på sajten.

Nu flyttar vi till Facebook. Vi vill nämligen vara där folk redan befinner sig. Och det gör idag 2,5 miljoner svenskar.” Så står det numera då man går in på Greys hemsida: www.grey.se.

Det var i tisdags denna vecka Grey valde att ta ett ganska unikt grepp och lägga ned sin vanliga webbsida och i stället helt och hållet satsa på Facebook.

Om Grey är först i Sverige med detta eller ej vet inte David Schwieler, men helt klart är man tidigt ute:

– Vi har haft detta på gång länge, men det gäller att få med alla parter. Den stora vinsten är att man slipper uppdatera sin vanliga hemsida, vilket är både tråkigt och krångligt, säger han.

Reaktionen från nätverket har varit mycket positivt och David Schwieler räknar kallat med att fler kommer att följa Greys exempel:

– Det blir enormt mycket enklare att hålla företagssidan vid liv och alla medarbetare kan komma med sina insikter, säger David Schwieler.

Han uppger att Facebook senaste halvåret erbjudit företag att flytta in, vilket ytterligare banar väg för en utveckling likt den Grey nu står för.

Att lägga ned sin traditionella hemsida var ingen särskilt komplicerad operation:

– Det var bara att stänga ned den gamla och sedan gäller det väl mer att ha koll på vad Facebook kan erbjuda, säger David Schwieler.

Vissa företag gillar ju inte att medarbetarna använder Facebook under arbetstid. Hur ser du på detta?
–Det gäller i alla fall inte här på Grey, säger David Schwieler.

Då jag ringde er växel fick jag inget svar. Är det också ett led i att ni har flyttat till Facebook?
– Nej, du hade bara otur. Vår receptionist är sjuk, säger David Schwieler.