Michaela Forni, Katrin Zytomierska och Anna Hibbs är några av bloggarna som får betalt av Moderaterna.

Metro skriver i dag om Moderaternas arbetsmetoder med att betala kända bloggare inför valet.

– Jag får betalt för allt arbete jag lägger ned på Moderaterna, säger Anna Hibbs till Metro.

Andra som får betalt av partiet är tv-profilen och Finest-bloggaren Katrin Zytomierska, Michaela Forni, Stureplan.se, Petra Tungården, Bubbleroom.se, och Dasha Girine, Nöjesguiden.se.

De har anlitats för Glifes event för Moderaterna – och har skrivit om eventen i sina bloggar och de syns på Moderaternas kampanjsajt som länkar till bloggarna.

Carl M Sundevall, ansvarig utgivare på Stureplan.se, har startat en intern utredning.

– Vi har tills vidare lyft bort deras inlägg, tills vi får klarhet i om de fått betalt från en tredje part, säger Carl M Sundevall till Metro.

Katrin Zytomierska är den som har flest läsare av de anlitade bloggarna – 203 000 unika besökare i veckan. Hon har dessutom intervjuat M-kandidater och varit konferencier.

Resume.se har sökt henne för en kommentar.

– Det här är ett helt nytt sätt för oss att arbeta. Vi provar det den här valrörelsen. Målet är att nå grupper vi tidigare har haft svårt att nå via de vanliga marknadsföringskanalerna, säger Elisabeth Somp, kommunikationschef för Moderaterna i Stockholm.

Hur har det fallit ut?

– Det har fungerat bra, men vi ska utvärdera det ordentligt efter valet.

Hur mycket har de fått betalt?

– Det känner jag inte till. Det görs upp mellan Glife Media och bloggarna.