Magnus Heljeberg, vd JCDecaux.

På tisdagen kom beskedet att Clear Channel vunnit tillbaka reklamytorna på SL:s busskurer. JCDecaux blir därmed av med kontraktet.

Efteråt att detta blivit officiellt skickade JCDecaux ut ett syrligt pressmeddelande med rubriken "JCDecaux  gratulerar ClearChannel till reklamsäljavtalet för SL:s väderskydd i Stockholms län".

Bolaget hävdar att det var man själva som drog sig ur och inte accepterade SL:s upplägg. 

I pressmeddelandet skriver JCDecaux bitskt att Clear Channel måste betala en hyra på minst 65 miljoner per år till SL, enligt den nya uppgörelsen.

- Vi gratulerar ClearChannel till detta hyresavtal. Motsvarande belopp kommer vi istället använda för att ytterligare höja kvalitén och utveckla våra egna 2,500 centralt placerade reklamytor i Stockholms län under de kommande åren, säger JCDecauxs vd Magnus Heljeberg i en kommentar.
 
Han hävdar att JCDecaux inte accepterade SL:s krav i upphandlingen. Kraven - menar Heljeberg - stämmer inte överens med JCDecauxs "kvalitetskrav på underhåll, miljöhänsyn och fungerande belysning för reklamytorna”.
 
Han säger vidare att JCDecaux prioriterar kvalitet och att f öretaget därför har "installerat nya premium ytor i Stockholms stad, Sollentuna och Sundbyberg och kommer att under 2011 kunna erbjuda sina kunder över 2,500 innerbelysta reklamytor på de bästa platserna i Stockholms län".
 
- Under kommande år avsätter JCDecaux betydande belopp för att utveckla sina premium placeringar för innerbelysta eurosize och storformat samt centralt placerade digitala eurosize nätverk.” Detta har vi råd med eftersom vi nu slipper SLs krav på skyhöga hyror, säger Magnus Heljeberg.