Kobbs Te, ägt av Löfbergs Lila gick i torsdags ut i en alternativ Facebook-kampanj.
På en kampanjsajt kunde användare av Facebook koppla ned sig från den sociala medier-plattformen under en vecka. I potten låg en tekopp, och en Facebook-fri-vecka.

Men efter påtryckningar av Facebook har man nu tvingats koppla ned kampanjen istället. På kampanjsajten står det: ”utmaningen har kopplats ned av Facebook, men vi är snart tillbaka med nya utmaningar” och på tevarumärkets egna Facebook-sida skriver de:

”Kobbs är jätteglad över att så många ville vara med i vår utmaning en vecka utan Facebook. Tyvärr var vi tvugna att avbryta utmaningen, men alla kommer att få sin tekopp och en påse gott löste från Kobbs!”
Kathrine Löfberg, varumärkesansvarig för Kobbs Te:
– Tanken bakom den här kampanjen var att  lyfta fram att man behöver koppla kunna koppla ner från den sociala stressen ibland, något som man bland annat gör när man brygger Te, speciellt löste som våra produkter är. Helt enkelt ge folk en tankeställare, och utmana sociala medier.
 
Som exempel nämner Kathrine Löfberg kampanjen Earth hour.
– Då släcker man ljuset en timme, för att visa på klimatpåverkan, här var tanken att släcka ned Facebook i en vecka och koppla ned ifrån vardagsstressen.
 
Innan kampanjen stoppades hann ett hundratal människor hoppa på kampanjen, som kommer att erhålla en tekopp och löste.

Med facit i hand, ångrar ni kampanjen?
– Hade man vetat att det skulle gå exakt så här, hade vi kanske gjort det på ett lite annat sätt, och stämt av med Facebook innan. Nu håller på och ser hur vi kan vrida till det hela för att köra någon liknande utmaning, med samma andemening att koppla ned.


Reklambyrån bakom kampanjen är Volontaire.