Reklambyrån DraftFCB har haft stora framgångar med Radiotjänst – konceptet med Guldäggsbelönade Tack-filmen (Hjälten) blev en prisad jättesuccé. 2009 fick Radiotjänst ett nettotillskott på över 30 000 nya tv-avgifts-betalare.

Och ökningen fortsätter – 2010 ökade antalet betalare av tv-avgiften med 15 000 avgifter.

– Att det ökade mer 2009 beror på bostadsmarknaden, att det fanns fler lediga lägenheter då.

Har reklamkampanjerna bidragit till ökningen?

– Ja, det kan man se ganska tydligt. Efter bytet av kommunikationskoncept för några år sedan ser vi en klar ökning, säger Per Leander.

Även den senaste kampanjen ”Bli en stjärna”, som lanserades före jul, har gått bra, enligt Leander.

– Den går inte i Hjälte-tempo, den är smalare och kräver mer interaktivitet, men jag törs nog säga att den redan gått över basmålet på 100 000 unika besökare.

Radiotjänst har avtal med DraftFCB över 2011 med option på ytterligare två år.