Bakom filmerna, som kommer att visas i SVT-kanalerna, står Radiotjänst i samarbete med reklambyrån Draftfcb.

– Precis som med de föregående filmerna är live-nerv och gerillakänsla grundreceptet. Visst, det blir lite mer nervöst att producera, men det har hittills alltid varit klart värt besväret i slutändan, säger Jesper Eronn, copywriter på Draftfcb, i ett pressmeddelande.

Det inspelade materialet med personerna har förhöjts i efterhand genom pålagda filmeffekter och den mest avancerade filmen, som spelades in utanför Coop Forum Fittja, kommer att visas på SF-biograferna.

Andreas Englund, ad på Draftfcb:
– Genom det här sättet att använda visuella effekter på ad hoc-filmat material har vi också breddat konceptet, så att vi kan bli överraskande och underhållande från lite nya håll. Det kändes viktigt, särskilt eftersom man till exempel vill kunna vara lite mer storslagen på bio.

Radiotjänst och Draftfcb vill utveckla resonemanget kring varför man hyllar och tackar i det nya filmerna.

– Särskilt i de lite yngre målgrupperna har vi sett ett behov av att förklara systemet
med radio- och tv-avgiften lite mer. I de nya filmerna gör vi det genom Björn Kjellmans berättarröst istället för Tack-sången. Vi kommer även att använda oss av bland annat webbannonsering och rörlig utomhusreklam för att locka till att lära sig mer om hur det hela fungerar, säger Per Leander, kommunikationschef på Radiotjänst, i ett pressmeddelande.