TeliaSonera presenterar i dag sin nya varumärkesprofil. Bakom den nya identiteten står designbyrån Landor, som designat den nya loggan och Fjord som gjort den digitala delen. Den nya varumärkesidentiteten och loggan bygger på den identitet som koncernen tidigare använt sig av på den eurasiska marknaden.
– Vi började använda den redan 2009 på en marknader. Sedan 2010 har vi haft den på samtliga marknader i euasia. Där har den blivit väldigt väl mottagen och det kändes kul och inspirerande att den nya identiteten växt fram inom bolaget, säger Thomas Jönsson.
 

Han fortsätter:
– De senaste tre åren har vi arbetat med en gemensam intern strategi och nu har vi även en gemensam extern profil. Med den nya identiteten är tanken att ena varumärket.

Den nya loggan går i lila, en färg man är ensam om att använda bland telecom-företagen.
– Det är en tydlig och varm färg. Dessutom är det den färg som är minst exploaterad i telecom-branschen, säger Thomas Jönsson.

Själva designen av loggan har valts dels för att den redan fanns inom företag och dessutom var igenkänd på de asiatiska marknaderna.
– Dessutom känns den dynamisk och kan illustrera dynamiken i företaget. Vi är väldigt nöjda med loggan, säger Thomas Jönsson.