Till i år hade Cannes Lions inrättat en ny kategori: Creative Effectiveness.
Det finns inga underkategorier, utan alla tävlar mot alla. Men det är bara kampanjer som förra året vann eller nominerades som fick delta.
Tanken med den nya kategorin är att belöna det bidrag som gett bäst effekt och är mest kreativt.

Tio bidrag är nominerade där USA har flest, fyra stycken, följt av England på tre, Nya zeeland, en, Indien, en, och Italien, en.



 

TITLEADVERTISERPRODUCTENTERED BYCOUNTRY
MAC VS. PCAPPLEMACINTOSHTBWA\MEDIA ARTS LAB Los AngelesUSA
THEREMcDONALDMcDONALDLEO BURNETT LondonUNITED KINGDOM
CLEANS YOUR BALLSAXEAXE SHOWER GELBBH New YorkUSA
THE MAN YOUR MAN COULD SMELL LIKEPROCTER & GAMBLEOLD SPICE BODY WASHWIEDEN+KENNEDY PortlandUSA
THE PACIFICTVNZTELEVISION PROGRAMMECOLENSO BBDO AucklandNEW ZEALAND
W.A.L.S. - WOMEN AGAINST LAZY STUBBLEPROCTER & GAMBLEGILLETTE MACH3BBDO INDIA MumbaiINDIA
SANDWICHPEPSICOWALKERSABBOTT MEAD VICKERS BBDO LondonUNITED KINGDOM
YOUMARS CHOCOLATESNICKERSBBDO NEW YORK USA
CITY STREETSHASBROMONOPOLYDDB UK LondonUNITED KINGDOM
ARE YOU STILL WITH US?HEINEKEN ITALIAHEINEKENJWT ITALIA MilanITALY