Le Bureaus variant av "Knullträdet".

Mediebyrån Starcom och reklambyrån Le Bureau har tillsammans med Nationella Hivrådet tagit fram kampanjen ”Knullträdet”. På kampanjens sajt, Knullträdet.se, kan man göra ett test för att räkna ut hur många personer man har haft sex med. Kampanjen har fått stor uppmärksamhet och en uppföljare – "Knull de lux" – har redan gjorts.

Nu har det dock visat sig att ”Knullträdet” finns sedan tidigare. Miami Ad School-eleven Henrik Düfke genomförde idén redan 2009.

På Le Bureau menar man dock att "Knullträdet" inte är ett plagiat.

– Så här är det, vi kom på idén innan Henrik Düfke och jag briefade sedan honom om den. Sedan uppmuntrade jag honom att fortsätta eftersom vi hade kommit på en snarlik idé. Men det enda som de har gjort är en casefilm och vi har gjort det på riktigt. Vi har haft en dialog och saken är utredd, säger Claes Kjellström, kreatör på Le Bureau, till Resume.se.

Se Le Bureaus kampanj här och Henrik Düfkes "Knullträd" nedan.