Superduon Magnus Jakobsson, copy, och Fredrik Simonsson, ad, får större ansvar på DDB. Utöver att ansvara för det kreativa kommer de också att få personalansvar för kreatörerna på byrån. De kommer bland annat hålla koll på eventuella nyförvärv till byrån.

– Jag och Fredrik har alltid haft ett stort kreativt ansvar på byrån. Det tycker jag ingår i rollen som driven kreatör. Hela syftet med vår anställning var ju att höja den kreativa nivån på byrån. Och tillsammans med fantastiska kollegor tycker jag att vi har lyckats ganska bra på DDB, säger Magnus Jakobsson till Resume.se i ett mejl.

Är det tufft att gå in som ersättare till Andreas Dahlqvist?
– Detta har du fått om bakfoten. Jag och Fredrik ersätter inte Andreas. Däremot tar vi över personalansvaret för alla kreatörer på byrån. Det är en annan sak. Vad gäller det kreativa ansvaret på byrån, så kommer det att fördelas på fler, säger Magnus Jakobsson.

Hur tror du att det kommer bli att jobba med nya vd:n Carl Wåreus?

– Bra. Det är uppenbarligen en bra, driven entreprenör som besitter alla de egenskaper en riktigt bra VD bör ha.

Vad hoppas du på att genomföra?
– Vårt mål är att göra nyskapande, intressant reklam som får folk att köpa en produkt eller en tjänst. Precis som det alltid ha varit.