Lottie Knutson, här i Thailandsprogrammet tillsammans med krögaren Fredrik Eriksson.Foto: Björn Elgstrand

Lotties värld är ett elva minuter långt webb-tv-program..

– Vi lanserar två avsnitt till att börja med. Sen blir det ett program i veckan, säger Lottie Knutson.

Det blir en redaktionell satsning, snarare än en reklamsatsning. Fritidsresors varumärke kommer inte nämnas annat än på sponsorskyltar i början och slutet.

– Jag är journalist från början, så det här känns förstås kul, säger Lottie Knutson.

Programmen kommer bestå av studiomaterial, som nu spelas in för fullt, och reportagematerial som Fritidsresor redan sitter på.

– Vi har redan så mycket icke-använt råmaterial i form av resmålsfilmer, säger hon.

I programmen möter kommunikationsdirektören kända människor och pratar om specifika resmål. Mari Jungstedt är premiärgäst och landet som kommer avhandlas är Mexiko. Thailand, Kreta och Turkiet är andra länder som kommer att dyka upp.

– Det här är mycket med glimten i ögat förstås. Jag är inte en professionell programledare, så förvänta dig inte en Skavlan, säger Lottie Knutson.

Bakom produktionen står bolaget Filmriding & Company. Reklambyrån Scholz & Friends är inte inblandad. Satsningen är ett led i Fritidsresors ambition att satsa mer på de egna kanalerna, och mindre på traditionell reklam.

– Jag tror att det kommer komma väldigt mycket av det här slaget från andra företag. Nu finns det mindre byråer som kan producera webb-tv, vilket inte är så dyrt och pretentiöst, säger hon.