Tavlorna där bland annat Nikke Lindqvists namn ska ha figurerat. Foto: Nikke Lindqvist.

Förra veckan rullade Ledarna igång sin nya kampanj ”Världens bästa cv”. I utomhus-delen av kampanjen har man på tavlor sammanställt ett stort antal namn. Nu visar det sig att en del av de personer som figurerar med namn på tavlorna inte lämnat sitt godkännande till att medverka.

SEO-experten Nikke Lindqvist har fått sitt namn på en av tavlorna – tillsammans med namnen på de flesta i sitt Linkedin-nätverk. Till Dagens Opinion säger han att inte känner sig kränkt men ändå är kritisk till kampanjen.
– Det är ju riktigt dåligt marknadsföringssed att använda sig utav namn utan samtycke. Jag hittar här i stort sett hela mitt Linkedin-nätverk. Ledarna säger att det uppstått ett misstag, att de glömt fråga några. Men jag hittar inte en enda person som de har frågat. Det är ohyggligt klantigt, säger han till nättidningen.

Nikke Lindqvist har nu anmält kampanjen till Reklamombudsmannen.

Freja Annamatz är pressansvarig på Ledarna:
– Fakta är ju att det publicerats ett tiotal namn på de här tavlorna där personen inte blivit tillfrågad. Det har skett ett misstag i produktionen. Det handlar om personer som inte har förstått spelreglerna för hur man kan publicera.

Hon fortsätter:
– Vi är otroligt ledsna över det som hänt och att de här personerna känner sig uthängda och utnyttjade.

Hur ser ni på att kampanjen nu är RO-anmäld?
– Jag har full förståelse för det och tycker att det är viktigt att de här personerna får upprättelse. Vi vill självklart inte att någon ska känna sig illa berörd.

Enligt Freja Annamatx upptäcktes det hela under lördagen och kampanjdelen med tavlorna var planerad att tas ner under måndagen oavsett.
– Vi håller på och går igenom resterande kampanjdelarna så att de här namnen inte ska förekomma på några andra ställen
 

Nikke Lindqvist å sin sida menar att det handlar om betydligt fler namn än vad ledarna hävdar.
– Ledarna säger att det rörde sig om ett tiotal namn men jag har stött på ytterligare ett tiotal namn bara i dag, färutom de här första tio namnen, där personerna inte lämnat sitt samtycke, säger han till Resume.se.

Bakom kampanjen står reklambyrån Gyro tillsammans med digitala byrån Britny och medieförmedlaren Maxus.

Christina Gillberg, projektledare för kampanjen på Gyro:
– Vi är så klart hemskt ledsna och olyckliga. Det har inte varit vår mening att peka ut någon eller hänga ut någon, eftersom vi ser det här som en öppen inbjudan till att se en film om sin karriär.

Hon fortsätter:
– På de här listorna finns 1 550 namn i tre kategorier: vänner och bekanta, hitte på-namn och sedan namn som är genererade för att representera ett tvärsnitt av namnen i Sverige. Sedan har det sluppit igenom namn där som inte skulle ha varit med. Namnen har blivit tillagda av folk på byrån som inte förstått reglerna. De har lagts till utan både min och vår uppdragsgivares vetskap.

Christina GIllberg tycker att det är bra att kampanjen anmälts till RO så att man får en helhetsbedömning och kan se i vilken grad man brustit.

Hon menar också att det är tråkigt att det blev som det blev med tanke på hur bra övriga delar av kampanjen tagits emot.

– Det är så tråkigt för filmerna till kampanjen har mottagits så himla bra. På kampanjsajten har vi 53 800 besökare och runt 10 000 har gjort filmen, vilket är helt fantastiskt.

Hur går ni vidare?
– Vi kommer att samla hela teamet och gå igenom det som har hänt. Vi kommer att gå igenom rutinerna för att se till att det här inte händer igen. Dessutom kommer vi att gå igenom resterande kampanjmaterial.