Björn Jeffery. Foto: Resumé.

Creative Mornings går ut på att en inspirerande talare bjuds in för att hålla korta föredrag följt av diskussioner med publiken. Konceptet har spridit sig från New York till snart tjugo städer i USA, Europa och Asien.

Sedan augusti även i Stockholm. Vice nya kreativa chef Nicke Bergtsröms filmades och visades över 600 gånger under de två första dygnen.

Nästa fredag håller Björn Jeffery, vd på Bonnier-ägda Toca Boca, i trådarna. Företaget är pionjärer inom ett nytt segment av applikationer som vänder sig till barn.

– Björn har byggt upp och leder ett företag i en ny nisch inom den digitala ekonomin som vi tror kommer öka kraftigt i tillväxt de närmaste åren. Toca Boca har fyllt ett gap på marknaden, säger Richard Feigin, en av arrangörerna. 

Toca Bocas arbete inspererar från A till Z, tycker Richard Feigin.

– Hur tar man fram en digital produkt som ska passa barn, men säljas in till vuxna. Hur använder man grafisk design för att göra barn glada och för att underhålla dem? Hur tar man fram det ultimata användargränsnittet för att leksaken ska vara lika lätt och intuitiv som dess fysiska föregångare. Svåra frågor som duktiga kreatörer kan lösa. Toca Boca är en av dem.  

Creative Mornings Stockholms hålls på Young Art Galleri, den 7 oktober.