Janna Norberg tog sin examen som AD på Berghs 2009 och hamnade sedan på Acne Advertising tillsammans med skolkompisen Ida Backman. De två fortsatte sedan att vara parhästar när de gick till Forsman & Bodenfors i Göteborg. De blev direkt inkastade i elden.
– Vi fick börja på en gång med att göra jobb för Ikea och Volvo. Då var man verkligen nervös, men man får också ett stort förtroende. De är fantastiska på att ta hand om relativt nyexaminerade, säger hon.

Att de båda talangerna skulle hitta varandra och börja arbeta ihop var ingen självklarhet. De är väldigt olika personer och under skoltiden jobbade de inte med samma projekt. I dag arbetar Ida på The Fan club i Malmö, men Janna pratar sig gärna varm om deras samspel.
– Vi är väldigt olika. När vi började jobba tillsammans märkte vi att vi kompletterade varandra väldigt väl. Hon är ett yrväder från Skåne, och jag är mer av en stel Stockholmare. Men vi har kul ihop, säger hon.

På måndag byter dock Janna Norberg byrå, från Göteborg och Forsman & Bodenfors till Stockholm och Family Business.
– Vi har fått in många nya uppdrag på sista tiden, och behöver fler bra kreatörer. Janna är perfekt match för oss.
– Vi har känt varandra länge, och hon gjorde också sin praktik hos oss för några år sedan. Det känns mycket bra att ha henne ombord. Hon är oerhört resultatinriktad, något som vi och våra kunder värdesätter högt, säger Mårten Knutsson.

Att hon över huvudtaget hamnade i reklambranschen ser hon som ett resultat av pojkvänner som tillhör andra familjmedlemmar.
– Det klassiska är väl att jag var duktig på att rita i skolan. Men många i min familjs pojkvänner jobbade med reklam, och det verkade vara det roligaste jobbet i världen. Jag vill ha kul varje dag på jobbet.

Och förväntningarna har motsvarats med råge.
– Det har varit bättre än jag trodde, även om det är svårt och förknippat med en del ångest ibland, säger hon.

Delar av denna artikel har tidigare varit publicerad i Resumé nummer 40.