Det är Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, DRRB, som presenterat nya Branchebarometret.

Ekonomiansvariga på danska reklambyråer har svarat hur de känner av konjunkturen.

Och svaren förvånar till och med DRRB. För viktigaste förklaringen till svag tillväxt är, enligt byråerna själva, kunderna.

Mer utförligt svarat är det att kunderna i allt högre utsträckning plockar in byråjobben
nhouse.
– Att den största begränsningen för tillväxt ska vara att kunderna insourcar är inte vad jag hör när jag pratar med byråerna. Jag tror att ekonomichef pekar på insourcing som ett framtida hot för kunderna känner alltmer att de kan hantera sociala medier, säger Björn Karsholt, på DRRB.

Han hade förutspått att dyra pitchar och offentliga upphandlingar skulle toppa listan över tillväxtbegränsningar för byråerna. Men de kom längre ned. Förutom insourcing fanns även mer traditionella svar, som tätare byråbyten och hårdare tidspress från kunderna, med bland de vanligaste tillväxthämmarna.

Den ekonomiska nedgången påverkar det dagliga livet på de danska byråerna, främst genom är att kunderna söker billigare kommunikationslösningar.

Förra årets undersökning klagade byråerna på att kunderna drog ut på betalningsfristerna. Det är ett mindre problem i år men Björn Karsholt tolkar det inte som att kunderna har blivit snabbare med att betala fakturor utan att byråerna har vant sig vid långa betalningsfrister.