Syres vd Göran Bärnsten
Syres vd Göran Bärnsten

Resumés stjärnturné 2011 är inne på sin tredje vecka. I morgon besöker turnén Scandic Plaza i Umeå, där reklambyrån Syre i Östersund tilldelas sin Nova-certifiering.

Varför har ni klarat er så bra?

– En anledning till att vi har klarat oss i tider av lågkonjunktur och tuffa marknadsförutsättningar är att vi har förmågan att både gasa och bromsa i vår utveckling. Vi har de senaste åren både upplevt snabbt takt av tillväxt med tillhörande växtverk, vi har vågat och velat satsa på nya marknader men när vi märker att vi måste hålla igen i vår ekonomi har vi har samtidigt snabbt haft förmågan att bromsa och dra åt svångremmen. Där är affärsplanen viktigt för oss, den ger oss verktyg och kontroll att kontinuerligt följa upp våra målbilder och resultat, säger Syres vd Göran Bärnsten.

 Vad är ni mest stolta över det senaste året?
– Vår vilja och tydliga plan att fortsätta att utvecklas och bli en starkare, bättre och mer intressant reklambyrå, det skall finnas en tydlig kundnytta att jobba tillsammans med Syre. När vi får positiv feedback från våra kunder då är vi som mest stolta.

 Vad är på gång inför framtiden?
– Just nu har vi dels ett stort fokus på att stärka lönsamheten i vår rörelse, vi skall höja debiteringsgrad och öka vår debitering per timme. Detta framför allt genom att leverera än mer och bättre kvalitet och kreativitet mot våra kunder. Vi måste givetvis bli lönsamma tillsammans med våra kunder. Öka graden av affärsmässighet. Dels har vi stort fokus på att jobba mer aktivt med new business, säljarbetet måste bli bättre.

 Hur ser ni på upprättandet av en affärsplan?
– En affärsplan är ett viktigt verktyg för att styra vår verksamhet. Ägarna träffas årligen för att stämma sina visioner och riktlinjer och lägger då tydliga direktiv till styrelse och VD. Affärsplanen skapas utifrån dessa direktiv och implementeras via styrelse, VD och medarbetare ut i den dagliga verksamheten.