Linus Karlsson
Linus Karlsson
Redan i augusti fick McCann New York uppdraget att göra om Ikeakatalogen, Ikeas viktigaste marknadsföringsverktyg, som inhousebyrån Icom har producerat. Icom fortsätter men får hjälp av McCann.
– Genom att föra in teknik i papperskatalogen får vi möjlighet att berätta Ikeas historia på ett nytt sätt, sa McCanns Mark Fallows till Adage i somras.

Samtidigt förtydligade Ikea att uppdraget inte hade något med svenske Linus Karlsson hade blivit kreativ ledare för McCann New York/London.

Nu utvidgas uppdraget hos Ikea genom att McCanns ska utveckla ikea.com.
– Vi tycker det är dags att renovera och förnya våra stora globala medier, säger Ikeas kommunikationschef Lena Simonsson.

Och det lär bli en stor ommöblering på sajten.
– Det ligger i blodet och i vår tradition hur man skapar en tredimensionell butiksupplevelse och jag känner att vi forfarande undersöker hur vi ska hitta vår identitet och berätta vår historia på internet. Det handlar inte om funktionalitet och teknik utan om att bygga varumärket starkare, säger Lena Simonsson.

Huge har gjort dagens sajt och ska fortsätta att jobba tillsammans med McCann. Nya Ikea.com förväntas presenteras till våren.

Lena Simonsson säger att valet föll på McCann New York främst på grund av människorna på byrån. Att en svensk leder byrån har däremot inte varit avgörande.
– Kompetens och personlighet går i det här fallet före nationalitet. Det är snarare en bonus att han (Linus Karlsson) är svensk.