Sydkoreanska Samsung är ute i pitch.

I detta nu dammsuger teknikjätten marknaden efter en ny nordisk digital kommunikationsbyrå.

Maj 2010 tog Garbergs hem Samsungs Norden-konto, i kamp mot ett närmare tiotal byråer.

Under året har dock samarbetet med Spinn som var Samsung byrå innan Garbergs fortsatt trots nya byråvalet, och parterna vann också 100 watt i fjol för sitt arbete.  

Båda samarbetena med Garbergs och Spinn fortsätter, nu är man istället på jakt efter en digital kommunikationsbyrå, som kan arbeta nordiskt.

– Samsung i Norden utvecklas snabbt, så också medielandskapet. Mot bakgrund av ett snabbt förändrat medielandskap och den kontinuerliga utvecklingen av nya medier i en allt mer digitaliserade kommunikation har Samsung i Norden tagit ett beslut om att ytterligare förstärka sin digitala kommunikationskapacitet. Som ett led i den satsningen har vi valt att  inleda sökandet och upphandlingen av en nordisk digital kommunikationsbyrå. Denna byrå kommer att arbeta med alla våra produktområden, svarar Thomas Anderfelt, nordisk marknadsdirektör på Samsung via mejl.

Uppdraget spänner över Samsungs fyra divisioner i Norden: it, ljud och bild, vitvaror och mobiler.

Och när det gäller just mobiler har Samsung slagit igenom med buller och bång. Den Sydkoreanska telefontillverkaren som precis passerat sin amerikanska rival Apple som världens största tillverkare av smartphones, när jämförelsen gäller antalet sålda telefoner, blev mycket framgångsrika med kampanjen ”Samsung shakedown” 2010. Guldägg och lejon i Cannes resulterade kampanjen i, utöver fler sålda telefoner.

Samsung håller också på med en intern omgörning. Karl Oskar Tjernström, nordisk marknadschef idag fortsätter uppåt i Samsung, en ersättare till hans roll är man ute och söker just nu.

Enligt senaste bokslutet för Samsung Electronics Nordic hade man 207 anställda med en omsättning om åtta miljarder med ett resultat på 112 miljoner kronor.

Brutto investerade Samsung år 2010 116 miljoner kronor i köpt media.