Slogan: Lekfullt, tankfullt, taktfullt. Reklambyrån Goss slogan blev kännetecknande för den reklam byrån också gjorde. Paradgrenarna: radio, men framförallt DR.

Under 2000-talet tar man hem utmärkelsen Sveriges bästa byrå tre år i rad.
Guldäggen under åren samlas på hög i korgen, likaså Cannes utmärkelser. Grand prix-en glänser mest.

Goss gjorde sig kända som den lilla uppstickar byrån från ”götet”. Som var en underdog mot jättarna F&B, Valentin & Byhr och även på senare tid CP+B.

2010 skruvade man upp kontorsskylten på Drottninggatan i Stockholm.

Outtalat var känslan att man skulle slå sig in ordentligt på Stockholmsmarknaden.

Det stannade vid ett representationskontor.

Ett av de riktiga guldåren på senare tid var 2007. Man ökade omsättningen med 25 procent och tidigt på året tar man hem Livsmedelskoncernen Sardus, med en årlig omsättning på 2 miljarder kronor som ny kund.

Det blev också det tredje året i rad som man åker hem med ett brons från Rivieran.

Året innan glittrar man till med just kunden Glitter. Guldägg i kategorin B2B.

2008 och 2009 fortsätter framgångarna, framförallt i reklam-vm i Cannes.
2009 placerar man sig 3:a i världen som ”Agency of the year”.

Just 2008 med kampanjen ”Åter avsändaren”, där man låter mottagaren agera avsändare för att uppmärksamma hemlösas situation imponerar på jurys både nationellt och internationellt.

Flera andra hjärtskärande kampanjer för Göteborgs räddningsmission når också igenom reklamtävlingsbruset in i jurys hjärtan, som ”Uteliggarkuvertet” där man gjorde ett helt vanligt brev. Fast man lät det ligga ute en natt, innan det skickades iväg för att illustrera hur tuff bara en natt på gatan kan vara. Brevet skickades ut till 1 500 hushåll i Göteborg dagarna före och efter jul. En kick rakt i magen för Guldäggsjuryn som prisar den med Guld i DR kategorin.

En annan jury favorit är kampanjen för Langley travels då nya destination Japan, som bestod av ett skidfodral i miniatyrformat med ätpinnar i. Detta skickades till hängivna skidåkare och till pressen. Resultatet blev att resorna sålde slut på nolltid.

2009/2010 gör ”P-botskonverteraren” där man letade upp felparkerade lappade bilar och lade en rabattkupong med samma belopp som boten också succé i tävlingssammanhang.

Samma år tar en dr-kampanj för Jönköpings Tekniska Högskola också hem Grand Prix i Cannes.

Men finanskrisen börjar sakteligen sätta sina spår. De riktigt stora nya kunderna lyser med sin frånvaro.

2011 börjar en del seniora medarbetare lämna byrån.

Någon för eget projekt. Några för andra byråer.

I slutet av året 2010 gör Resume.se en undersökning bland ett antal reklamchefer. Bland dem, Goss vd, Stig Lundstedt.

Vad tror du – hur blir 2011 för den svenska reklambranschen i stort?

– Jag tror det kommer bli ett bra reklamår. Nu är det nya budgetar och nu tror jag det kommer infinna sig en rädsla att missa ett eventuellt tåg.

– Vi människor är ibland rädslostyrda. Först sparar man alla pengarna och sedan tänker man nu kanske det vänder, jädrar om vi inte är med. Så jag tror det kommer bli ett bra år.

Med facit i hand blev det inte ett bra år intäktsmässigt för Goss. Eu-kris. Greklandskris. Inställda kundjobb blev tufft. För tufft, och igår kom alltså beslutet att man lägger ned byrån.