Så här minns Resumé 2011:

Ledarna
Det skulle vara en oskyldig flört mot bloggare, det slutade med en tillbakadragen kampanjen och miljoner i sjön. Sensommarens stora snackis drog Ledarna och Gyro till med.
Bakgrunden var att man i sin reklam använde namn på individer som inte gett sitt godkännande, uthängda i reklamen reagerade och till slut beslutade man att dra tillbaka kampanjen. Innan kampanjen drogs tillbaka fick dock webbversionen ett varmt mottagande, men den hann bara vara uppe i någon vecka. Reklambyrån bad snabbt också om ursäkt, något fler skulle få göra 2011.

Mini
Mini Getaway, var förvisso 2010 års stora kampanj, men i år följdes den upp i Tokyo och förtjänar alltjämt en plats på listan.


Ikea Manland
Den här listan skulle kunna fyllas med all bra reklam IKEA gjort under året med F&B, för det är en hel del. Men den kanske ändå mest uppmärksammade är initiativet Manland, en avdelning utrustad med Xbox, flipperspel, tv med sportkanaler gratis varmkorv och liknande aktiviteter för australiensiska män. Kvinnorna som lämnar sina män på Manland förses med en dosa som efter 30 minuter påminner om att det är dags att hämta mannen. ”Eventet” körde man passade nog över farsdagshelgen i Australien.


Stockholm stadsmission
I fjol tog Stockholmsstadsmission med Garbergs hem Guldägget i utomhuskategorin, då lät man visa Kalle Ankas jul på storbildsskärmen på Stureplan.
I år följde man upp med minst lika bra kampanjer. I början av året med Hemlösabanners.se där sajter eller bloggar kunde ge en banner tak över huvudet. och för bara några veckor sedan slog man till igen med betalvaggforhemlosa.se. En betalvägg där man om man betalade 25 kronor kunde få följa personer som Felix Herngren, Claudia Galli, Gry Forssell och Johanna Koljonen på Twitter.
Många gick igång på kampanjen som fick stor spridning, men den fick också kritik, mot att man bland annat kommersialiserade Twitter.


Ariel fashion shoot

Skjut ett plagg smutsigt med en robot, se på när det tvättas rent, och få det efter någon dag på posten hem. En barnsligt enkel idé som kanske är årets bästa virala kampanj också.


Telenor VS Coca Cola
Skoja inte med amerikanska jättar. Det fick Telenor bittert erfara. I sin julkampanj ville man ”med glimten i ögat” härma Colas klassiska julfilm, men läskjätten blev inte road, och hotade med juridiska åtgärder. Även nättyckare rasade mot plagiatet och Telenor fick skrota filmen och snabbproducera en ny. Beräknad pr-kampanj eller mångmiljonfiasko?


Näthat

2011 tog också näthatet in sig i reklamens värld på allvar. Halebop drog till med en vanlig tjej som sjöng och som snabbt utsattes för mobbning på nätet. Av hänsyn till henne stoppade därför Halebop snabbt reklamfilmen.
– Det är okej att människor har åsikter om vårt företag och vår reklam men det är helt oacceptabelt att man ger sig på en ung tjej på det här sättet, sa Annika Kreipke, marknadschef på Halebop när man beslutade att dra tillbaka filmen i tv.


Sexistkampanjerna
Men reklamåret bjöd också på några riktiga sexistkampanjer. Vicotria Milan, en sajt som uppmanar till otrohet och Reeboks rumpmkampanj fick folk att gå i taket.

I taket gick också Fox News mot Unicef och F&Bs kampanj, där tomten bland annat säger att han inte "jobbar med fattiga länder”, något som USAS kristna höger tyckte var för mycket.


Guldregnet

Sommaren bjöd sol och guldregn i Cannes. Och en av de stora snackisarna vad givetvis B-Reels Grand Prix vinnare med musikvideon till Arcade Fires ”The Wilderness Downtown” för Googles operativsystem Chrome.


Reklam vi inte vill minnas 2012
Alla de hastigt ihopsatta lokalproducerade reklamfilmerna som tar upp alldeles för mycket tv tid, samt Fabian- Siba. Fabian, du må vara hur go som helst, men att se dig i varje reklambrejk, minst två gånger, är för mycket för vem som helst.

Med detta återstår bara att önska: ett gott nytt år!