Marknadschefen måste bli mycket bättra att tala vd:s språk och sluta fokusera på Obs-värden. Det hävdar marknadschefsexperten Mats Rönne.
Marknadschefen måste bli mycket bättra att tala vd:s språk och sluta fokusera på Obs-värden. Det hävdar marknadschefsexperten Mats Rönne.
Foto: Pressbild.
Den genomsnittliga livslängden för en marknadschef på ett företag har gått från 23,2 månader 2006 till 18 månader idag, enligt Business Insider.

– Den finns en oroväckande tendens som innebär att marknadschefen riskerar att få en alltmer operativ roll, säger Mats Rönne.

Han har ett förflutet som varumärkeschef på Electrolux och Ericsson och är idag inhyrd marknadschef på Skanskas bostadsverksamhet.

Mats Rönne tillhör också ett nätverk av marknadsstrateger och planners – Plannerfed.

Enligt honom tror många marknadschefer att de ansvarar för alla fyra p i Philip Kotlers modell – produkt, promotion, plats och pris. Men så ser inte verkligheten ut.

Mats Rönne menar snarare att det finns en allt tydligare trend att företagen ser marknadschefen som ansvarig för marknadsföring och marknadskommunikation.

Och det är just detta som gör att marknadschefen riskerar att få en alltmer operativ roll, resonerar Mats Rönne.

– Det blir lätt väldigt mycket fokus på reklamdelen, säger han.

Han menar att företagen ser den affärsmässiga delen kring marknadsföringen som betydligt viktigare och att det är en starkt bidragande orsak till att marknadschefens livslängd på företaget blir allt kortare.

Men det finns sätt att motverka denna illavarslande trend. En sådan metod är att överbrygga den interna och externa kommunikationen i den bemärkelsen att marknadschefen blir bättre på att föra fram kundernas budskap.

– I ledningsgruppen är verkligheten inte alltid på samma sätt som kunderna upplever den, säger Mats Rönne.

Han tycker också att marknadscheferna inte ska vara för rädda att ta risker. Det vill säga det går att ta risker om dessa bygger på kalkylerade sådana och man skapar en förankring inom organisationen innan man trycker på startknappen.

– Det är lätt att förlita sig på trygghetsfaktorn och inte våga göra saker. Men en marknadschef måste våga ta risker för att generera affärsnytta för företaget, säger Mats Rönne.

Hur tror du att mätningar av olika satsningar kan hjälpa marknadschefen att stanna kvar längre inom företaget?

– Det är en bra fråga. Det finns mycket data att tillgå. Men ytterst handlar det om att se kundernas affärsmodell och hitta vettiga nyckeltal, säger Mats Rönne.

Han tycker att marknadschefen alltför ofta stirrar sig blind på Obs-värdet i annonser. Enligt honom finns en rad studier att tillgå som har visat att det är ett dåligt mått för att mäta kampanjer.

Han tycker att det är fel väg att gå om man vill få vd:s öra.

Enligt Mats Rönne måste marknadschefen skapa en samsyn för hur metoderna ser ut i förhållande till vilka beteenden som är viktiga hos kunderna och vad man kan göra för att engagera dem.

– Det har varit en intressant akademisk utveckling med en ökad förståelse för hur konsumenterna fungerar. Insikten är att vi är känslomässigt styrda och dåliga på att förstå våra egna handlingar, säger Mats Rönne.