En av annonserna.
En av annonserna.
Mars 2011 körde Posten igång en stor kampanj för att öka kännedomen om Postens pakettjänster i Sverige. Nu går kampanjen på export.
Med start nästa vecka har kampanjen fått en nordisk touch på sig, med glimten i ögat där man skämtar med folk kanske nordiska fördomar, som att finländare är bastubadare, norrmän skidåkare och danskar käkar röd pölse dagarna i ända och i annonserna har man just bytt ut dessa attribut mot paket.
Budskapet är: nordens viktigaste paket skickas med Posten. Lika enkelt som inom Sverige.

– Vi vill visa hur glada och nöjda företagens kunder blir när man skickar sina varor med Posten, med glimten i ögat leker vi med de förutfattade meningarna svenskar har om våra nordiska grannar.

– Syftet med kampanjen är att öka kännedomen om Posten som nordisk logistikleverantör, och få fler företag medvetna om att vi har ett heltäckande nätverk för pall- och paketleveranser i Norden, säger Markus Trautmann, kommunikationschef för Posten Logistik Sverige.

Målet med kampanjen är, förutom att driva försäljning även att underlätta försäljningen och förstärka relationen med befintliga kunder och få en relation med blivande, samt som sagt öka kännedomen.

Kampanjen kommer att gå i dr, press, på flygplatser och i radio med start på måndag.

Målgruppen är beslutsfattare och påverkare på svenska företag med exportbehov i Norden.
Kampanjen pågår vecka 5-8.

Reklambyrån bakom är Åkestam Holst.