Tele2 inleder i dagarna en storsatsning på företagsmarknaden. Målet är inställt på att bli den givna tvåan på marknaden efter marknadsledaren Telia, och för att nå dit har man tagit fram ett helt nytt kommunikationskoncept signerat Forsman & Bodenfors. Med pay offen "Makes Work Work" vill man berätta att de numera erbjuder helhetslösningar för sina företagskunder.


I huvudrollen ser vi Fåret Frank som har blivit en stor framgång på konsumentmarknaden för bolaget.

– Vi har haft Frank i tre år och det var dags att ta vidare det framgångsrika konceptet. Vi ville hitta en plats för honom på företagsarenan. I kampanjen illustrerar han en typisk chef på Tele2 som är nyfiken på våra kunder och deras behov i vardagen, säger Caroline Johansson, tf marknadschef på Tele2 Business.

Huvudmediet i kampanjen är tv, vilket är högst ovanligt när det gäller b2b-reklam.

– För första gången bygger vi upp kommunikationen kring tv på företagssidan, och kompletterar med print och webb. Dessutom har vi inlett ett samarbete med TV4 News, säger Caroline Johansson.

– Det här är något helt nytt inom b2b-kommunikation och jag tror att det kommer fungera jättebra.

Tele2 har för avsikt att komma ut och synas rejält med det nya konceptet.

– Vi ökar vår budget. Det är den största satsningen någonsin på företagssidan, säger hon.

I fjol bjöd Tele2 in ett antal byråer till pitch för att ta fram ett nytt b2b-koncept, men Forsman & Bodenfors som ligger bakom Fåret Frank, fick förtroendet att också ta fram varumärkesplattformen till Tele2 Business.