Igår, onsdag, kunde Resume.se berätta att Arbetsförmedlingen har slutfört sin upphandling av en ny reklambyrå.

Lowe Brindfors kan se fram emot ett avtal värt 20 miljoner kronor per år, medan Springtime får ett avtal värt 5 miljoner kronor per år inom pr- och internkommunikationsbiten.

Totalt 38 bolag slogs om uppdraget, varav 18 inom marknadskommunikation.

Finalen inom just marknadskommunikation stod mellan DDB, Forsman & Bodenfors, Storåkers McCann och Lowe Brindfors, där den sistnämnda alltså gick segrande ur striden.

Resume.se har granskat upphandlingsunderlaget. Av detta framgår att DDB upplevdes som alltför kaxigt för att kunna arbete med myndigheten.

Så här skriver myndigheten:

"DDB visar att de är beredda att spränga gränser och att de är modiga men visar samtidigt en kaxig attityd vid presentationstillfället som riskerar att inte passa ihop med Arbetsförmedlingen".

Myndigheten tycker dock att DDB har en genuin vilja att arbeta med viktiga frågor och att byråns skriftliga beskrivning av sin kultur utmärks av att: "alla är med, nyskapande och ambition."

Men byrån får ytterligare en råsopa från Arbetsförmedlingen när det gäller kategorin Arbetssätt.

Här upplever myndigheten att det finns en större risk för att DDB inte är flexibla och lyhörda för kunden när det handlar om möjligheten att påverka arbetsgruppens sammansättning."

Arbetsförmedlingen bedömer också att Storåkers verkar ha en kultur med en hierarkisk struktur som styr vilka personer som ska ingå i en arbetsgrupp.

Här menar myndigheten att det finns en risk att: "det kreativa teamets ansvar och roll inte helt stämmer överens med Arbetsförmedlingens synsätt på hur samarbetet ska fungera."

Forsman & Bodenfors får betydligt bättre bedömning av myndigheten.

Enligt Arbetsförmedlingen ger Forsman & Bodenfors: "ett sympatiskt och ödmjukt intryck."

Myndigheten upplever också att arbetsgruppen är intresserad av kundens problem.

Att byrån ändå inte går segrande ur striden kan bero på att dess timtaxa ligger skyhögt över konkurrenternas – viktningen var 50 procent på själva utvärderingskriterierna, 30 procent på timpris och 20 procent på pris för uppdrag.

Medan Forsman & Bodenfors exempelvis tar 1 860 kronor per timme för en ad ligger motsvarande timpris hos hos DDB på 1 020 kronor. Mellan Lowe Brindfors och Storåkers McCann är det jämnt skägg. Dessa tar 1 400 kronor vardera för en ad.

F&B ligger på 1 940 kronor per timme för en copy, medan DDB tar 1 020 kronor. Lowe Brindfors ligger återigen på 1 400 kronor vardera inom denna kompetens.

Ett annat viktigt kriterium var samarbetsförmåga och samspel mellan individer.

Här noterar Arbetsförmedlingen, vad gäller DDB, att: "Trots att projektledaren pratade mest bedömer Arbetsförmedlingen att individerna i det kreativa teamet kompletterar varandra"

Men Arbetsförmedlingen uppger samtidigt att man känner en viss tveksamhet till hur deras samarbete ska fungera externt med myndigheten då: "arbetsgruppen inställning och attityd vid presentationstillfället gav vissa frågetecken kring deras fingertoppskänsla och inställning."

DDB får också svidande kritik i kategorin Presentationsförmåga. Myndigheten uppger att byrån inte följde instruktionerna om att endast ta med AD och Copy på pitchen, utan också valde att ta med projektledaren. Och eftersom denne höll i en stor del av presentationen var det: "svårt att bedöma det kreativa teamets presentationsförmåga."