Bjarte Eide, vd för Lowe Brindfors.
Bjarte Eide, vd för Lowe Brindfors.
Foto: Pressbild.
Lowe Brindfors tappade Vattenfall till DDB och förlorade även Saab. Nu kan även Electrolux ryka.

Vitvarujätten väljer att gå ut i en reklambyråpitch, och även om Lowe Brindfors bjudits in att delta ligger DDB, enligt vad Resume.se erfar, bra till att ta över kontot. DDB är med i pitchen och ser enligt DDB:s vd Carl Wåreus Electrolux som en "intressant" potentiell kund.

Electrolux globala marknadsdirektör MaryKay Kopf är dåliga nyheter för Lowe Brindfors. Det skrev Resumé redan i januari 2011 när hon tillträdde.

I Nordamerika – där hon tidigare var bolagets marknadsdirektör för vitvaror – byttes Lowe ut mot DDB.

Lowe Brindfors vd Bjarte Eide vill inte svara på Resume.se:s frågor som bland annat är:

Electrolux går ut i pitch, hur ser ni på det?
Är ni rädda för att tappa uppdraget?
Hur viktig är Electrolux som kund för er?

– Jag måste tyvärr hänvisa direkt till Electrolux. Det hoppas jag att du har förståelse för, skriver Bjarte Eide i ett mejl till Resume.se.

Hur mycket uppdraget är värt, vill inte Electrolux svara på. Enligt utländsk media värderas kontot till drygt 30 miljoner kronor årligen. När Lowe Brindfors tog hem uppdraget var det värt runt 45 miljoner kronor.

Fram till den 10 februari kan byråer anmäla sitt intresse att vara med i upphandlingen.