Foto: Colourbox.
Globalt har McDonald's försäljning gått bra, där försäljningen i jämförbara enheter steg med nära sex procent under 2011 jämfört med föregående år.

Men trots den goda försäljningen, eller kanske därför, försämras konsumenternas uppfattning om varumärket. Människor med god insyn i McDonalds uppger att de egna varumärkesmätningarna visar att rankningarna av kvalitetsuppfattning när varumärket jämförs med konkurrenternas är mycket sämre, skriver AdAge.

Men, i Sverige visar McDonald's egna mätningar en uppåtgående trend, menar Frida Berg, presschef.
– I Sverige ser vi en positiv trend i våra förtroendemätningar. Vi vet dessutom att den yttersta förtroendeindikatorn är att gästerna väljer att besöka oss gång på gång, och under flera år har vi slagit historiska rekord i antal besök i Sverige, trots att vi redan sedan många år är Europas mest McDonald's-täta land – både i antal restauranger och i besök per capita, skriver hon i ett mail till Resume.se.

Hur arbetar ni för att förbättra er image i Sverige?
– Det finns ingen enskild silver bullet, utan det handlar om hela vår affärsplan. Genom ständigt fokus på våra gäster och att ge dem bästa service, total transparens kring vår mat och dess innehåll och ombyggda och moderniserade restauranger, bygger vi relationer med våra gäster så att de fortsätter att komma tillbaka till oss gång på gång.

Hur McDonald's i Sverige står sig till sina konkurrenter vill man inte gå in på.

Hur ser det ut kring era reklambyrå och pr byråsamarbeten, är detta något ni ser över?
– Vi har ett gott samarbete med våra partners, som vi är nöjda med, säger Frida Berg.