Så sent som i juni 2010 valde Eniro DDB Stockholm efter ett långt samarbete med Ogilvy (numera INGO). Dåvarande marknadschefen Jonas Dahlquist bestämde sig för den nya byrån utan att göra en regelrätt upphandling.

Sedan dess har Jonas Dahlquist lämnat bolaget som har rönt många krisrubriker de senaste åren, och den här gången har de valt att gå ut i en  pitch för hela Norden. Det är kommunikationsdirektören Annica Elmehagen Lundquist som håller i upphandlingen, och enligt uppgift har hon byråvalskonsulten Gunilla Bergh Bidemar till sin hjälp.

– Vi gör en nordisk reklambyråupphandling för att hitta synerigvinster, säger Christina Sjölund, tf. presschef på Eniro.

I dagsläget samarbetar Eniro med DDB i Sverige och Danmark medan McCann är huvudbyrå i Norge. DDB är med i pitchen.
Varför väljer ni inte bara DDB, som ni redan jobbar med, för hela Norden?

– Vi valde att gå ut i en regelrätt upphandlig. Det kändes som den bästa vägen att gå.

Den DDB-kampanj som rönte störst uppmärksamhet var Eniro-boxen som stod på Sergels Torg. Den belönades med ett diplom i Guldägget men blev i huvudsak omskriven på grund av att trafikkontoret hotade med en polisanmälan. Detta eftersom de inte lyckades stävja könsord och rasistiska påhopp på den skärm som var kopplad till nätet.

I fjol investerade Eniro 182 miljoner kronor före rabatter i medieutrymme enligt Sifo Reklammätningar. Det är en minskning med 18 procent jämfört med 2010.

Bolaget har som ambition att bli klara med sitt byråval i mars.