Preems glada vinnare.
Preems glada vinnare.
Foto: Fredrik Thambert.
Preem vinner Dagens Samhälles pris Columbi Ägg, som delas ut för artonde gången i dag på van der Nootska Palatset i Stockholm. Enligt juryn är kampanjen välriktad mot målgruppen, som är Dagens Samhälles läsare inom den offentliga sektorn, och dessutom med en högst relevant produkt.

– Det här är en kampanj som vänder sig till den offentliga sektorn. Vår produkt är unik och tilltalar målgruppen, men vi har också bra och enkla budskap som gör den komplicerade produkten lätt att förstå. Detta plus ett bra resultat i form av ökade marknadsandelar och reklamerinran gör den till en bra kampanj, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

Enligt Dagens Samhälles beräkningar investerar den offentliga sektorn i Sverige drygt 800 miljarder kronor i varor och tjänster per år. Det är med andra ord en attraktiv målgrupp som det gäller att lyckas tilltala på deras villkor. Detta är något som Preem lyckas med.

– För att nå offentlig sektor gäller det mer än någonsin att jobba med målgruppen i sig, samtidigt som man arbetar med varumärkesbyggande reklam och inte bara korta säljbudskap. Det här är inköpare och beslutsfattare som är väldigt noga med vilka företag de har att göra med. De hoppar inte på vilket kampanjerbjudanden som helst, säger Helene Samuelsson.

Här kan du se vilka som var nominerade. 

Juryn som utser priset bestod av:

Bengt Håkansson, Varumärkeskonsult BrandClinic
Helene Hellmark Knutsson, (S) Oppositionsråd SLL
Irene Lundquist Svenonius, Stadsdirektör Stockholm
Lars-Göran Pihl, tf Varumärkeschef E.ON
Mats Edman, VD/Chefsredaktör Dagens Samhälle (ordförande)
Max Apéria, Byråvalskonsult Sveriges Annonsörer