Säljbolaget Hela Skånes digitala utvecklingschef Peo Persson samt dess affärsutvecklare/marknadschef Daniel Nüüd valde att hoppa av i höstas och dra igång en kommunikationsbyrå - Hybris Empire.

Byrån ska främst inrikta sig på sociala och digitala kanaler och nu visar det sig att man har fått en tvåmiljonersorder av Danir Marketing AB.

Danir ägs av ingen mindre än Sigma-grundaren och tillika Afrika-miljardären Dan Olofsson – han har utvecklat ett större engagemang i Sydafrika under flera år och bland annat samarbetet med Mandela-familjen.

Hybris Empires uppdrag åt Dan Olofsson går ut på att lansera en helt ny varumärkesplattform för mobiler – Mikz. Här ska man bland annat att lägga upp säljstrategier, prissätta tjänsten och sälja in den. Uppdraget löper under tolv månader – i ett första skede:
– Skillnaden mellan Mikz och tjänster som Groupon med mera är att du själv väljer att följa ett varumärke. Det är som att du loggar in på Facebook och väljer att gilla coca-cola, säger Peo Persson.

Danir Marketing har haft igång en betaversion av Mikz en tid. Här har man redan fått användare som Sova, Volvo, Kiviks Musteri, Sia Glass och Kulturbolaget.

Mikz går skarpt den 29 mars i samband med en större lansering i Stockholm:
– Det finns massa appar som Groupon och Rabble och allt vad de heter men jag tycker inte att dessa tänker så mycket på själva varumärket. Mikz är raka motsatsen och går ut på att bygga långsiktiga relationer med konsumenterna, säger Christer Björk, vd för Mikz.

Han uppger att han lärde känna Dan Olofsson i samband med att han själv var vd för miljardärens bolag Teleca:
– Jag har jobbat med Dan Olofsson sedan 1999 och det var jag som föreslog projektet för honom eftersom jag såg en tydlig trend där man pushar ut meddelanden via smartphones. Jag kan säga att detta är en seriös satsning från Dans sida, säger Christer Björk.

Enligt honom har Danir Marketing än så länge investerat 35-40 miljoner kronor i Mikz. Förutom att Mikz redan har ytterligare välkända varumärken på ingång för man ett antal dialoger med andra potentiella partners.

Mikz har exempelvis haft en sådan med McCann-nätverket i Tyskland och USA.
– Vi försöker inte skapa någon ny mediekanal, utan ytterst handlar det om att arbeta med olika varumärkens marknadsföringsmix. Jag ser det här som Sveriges största satsning på mobil marknadsföring, säger Christer Björk.

Han tycker att den stora skillnaden gentemot traditionella mediekanaler är att Mikz tillvaratar alla leads som skapas i samband med olika annonskampanjer:
– Man kan väl säga att vi fungerar lite som ett mobil-crm-system, säger Christer Björk.

Stämmer det att avtalet är värt två miljoner kronor?
– Ja, för den relationen kanske det hamnar där, säger Christer Björk.

Hur kom ni i kontakt med Hybris Empire?
– Jag träffade Peo och Danne då de satt på Hela Skåne. Jag presenterade Mikz för dem och sedan har vi haft kontakt i ett par månader inför den stora lanseringen, säger Christer Björk.