Göran Broberg, vd på Röjning.
Göran Broberg, vd på Röjning.
Foto: Röjning.
Beskedet kom som en kalldusch i fredags. Reklambyrån Röjning, som har funnits sedan år 1986, avvecklar verksamheten.

Byrån har aldrig redovisat något förlustår under hela dess historia. Ändå läggs alltså Röjning ned:
– Jag respekterar beslutet från vår huvudägare Claes Röjning även om jag naturligtvis tycker att det är tråkigt, säger Göran Broberg, vd för Röjning sedan fyra år tillbaka.

Byrån har brutet räkenskapsår och gjorde ett finansnetto på 201 000 kronor per april 2009, 395 000 kronor för motsvarande period 2010 och 892 000 kronor för samma period 2011:
– Jag har ökat vinsten under alla mina år som vd och man kan ju konstatera att byrån aldrig har gått med förlust, vilket är mer än vad man kan säga om Storåkers exempelvis, säger Göran Broberg.

Han menar att entreprenörsdrivna verksamheter som Röjning och liknande skiljer sig från de stora nätverken i det att man inte har ett moderbolag som stoppar in pengar:
– DraftFCB, Goss och vi hade ändå funnits i många år och till slut kommer man till en punkt där man inte orkar längre, säger Göran Broberg.

Röjnings grundare, Claes Röjning, är 55 år.

Byrån har idag tolv anställda och erbjuder specialistkompetens inom detaljhandeln. Under Göran Brobergs tid som vd har man bland återfått Fjällräven som global kund, vunnit Swedbank Arena i en större upphandling där 15-talet byråer ingick och ett Norden-uppdrag för Life.

Enligt Göran Broberg har både han själv och flera anställda redan fått förfrågningar sedan beskedet kom i fredags förra veckan:
– Det handlar om alltifrån folk som undrar om vi ska starta nya byråer till olika jobberbjudanden. Så det verkar som att det råder stor efterfrågan på folk som är specialiserade inom detaljhandeln, säger Göran Broberg.

Så det rasar in förfrågningar med andra ord?
– Rasar är nog ett för starkt ord, utan det handlar mer om att det hela tiden kommer förfrågningar, säger Göran Broberg.

Röjning avvecklas under april/maj. Fram till dess är det business-as-usual som gäller:
– Vi vill göra en snygg sorti precis på samma sätt som Goss gjorde, säger Göran Broberg.

Vad har du fått för förklaring från er huvudägare Claes Röjning?
– Jag vill inte gå in på det, utan han har fattat beslutet om att avveckla verksamheten och det måste jag respektera, säger Göran Broberg.