"It´s halftime. Both teams are in their locker room discussing what they can do to win the game in the second half."

Så inledde den legendariske filmstjärnan Clint Eastwood Chryslers reklamfilm i samband med Super Bowl-finalen. Filmen väckte stor uppmärksamhet.

Inte bara för att Clint Eastwood frontade i den, utan kanske ännu mer för dess tydliga politiska budskap.

En av de som gick i taket var bland annat den förre presidenten George W Bush politiske rådgivare, Karl Rove.

Nu har Wieden & Kennedy Portland tagit fram fyra nya filmspotar för Chrysler/Fiat. Filmerna körs igång i helgen.

De nya filmerna har temat hopp och uppmuntran. De ska även pusha Detroit-mottot Imported from Detroit.

Enligt Adage körs filmerna på en rad tv-nätverk och i samband med flera större sporthändelser, bland annat männens semifinal och final i den amerikanska College-basketen. De ska även sändas i samband med American Country Music Award samt Mad Med.

Så här utrycker sig marknadschefen för Chrysler/Fiat, Olivier Franciois, om filmerna:
– Du får se familjära scener från Super Bowl-reklamen som vävs in i dessa filmer...varje reklamfilm är inspirerad av olika berättelser som vi har fått höra från människor över hela landet och visar det man gör varje dag för att förflytta sig framåt och vinna sin egen andra halvlek, säger han till Adage.

Clint Eastwood-filmen It´s halftime in America har setts av nära 11 miljoner besökare på Youtube.