Foto: Pressbild.
Åtta byråer lämnade anbud och slutstriden stod mellan DDB och McCann Stockholm.

Här stod sig McCann starkt när det gällde olika utvärderingskriterier och vann 3 av 4 sådana, men när det kom till priset kunde inte McCann matcha DDB:
– DDB lämnade ett väldigt bra pris. Man tog 825 i timmen för en projektledare och det var ändå den dyraste kompetensen som vi eftersökte, säger Magnus Tegsved, reklamchef på Försvarsmakten.

Försvarsmakten hade också tagit fram två testcase. Det ena rörde en pilotrekryteringskampanj och det andra internkommunikation:
– Det var välskrivna case och DDB och McCann Stockholm var de byråer som stack ut allra mest i detta, säger Magnus Tegsved.

DDB kan därmed se fram emot ett nytt avtal med Försvarsmakten som löper under två år med chans till två års förlängning.

Övriga byråer som lämnade anbud var: Lowe Brindfors, Åkestam Holst, Ehrenstråhle, TBWA, Prime och Nowa Kommunikation:
– Försvarsmakten vill passa på att tacka så jättemycket för att hela åtta byråer visade intresse, säger Magnus Tegsved.