Guldäggets scoreboard talar sitt tydliga språk om F&B:s dominans.
Guldäggets scoreboard talar sitt tydliga språk om F&B:s dominans.
Resume.se fick en pratstund med Bengt Junemo som är reklamchef på Volvo Personvagnar under galan igår kväll. Han var inte med 1994 och är mycket glad idag.
– Det känns fantastiskt. Sist vann vi med Volvo 850.

Vad betyder det att vinna ett guldägg?
– Affärsnytta. Vi är det enda bilmärke som finns bland vinnarna i år och att vår kommunikation är prisbelönt innebär en konkurrensfördel. Att vi får ett silverägg också gör det inte sämre.

Guldägget är ju en tävling i kreativitet, kan man tävla i det?
– Njae. Det kan man väl inte tävla i men, men kan mäta affärsnytta. Det här är en bekräftelse att folk reagerar på vår kommunikation.

Berätta lite om kampanjen som vunnit?
– Det hela började 2009. Då fanns det uppgifter om att våra bilar inte var speciellt bränseleffektiva, vilket var helt fel. Vi tog fram ett kampanj som hette "Gröna siffror" och annonsen som vann nu var en av de sista i den kampanjen.

Antar att ni är nöjda med F&B?
– Otroligt nöjda. Jag har jobbat med många reklambyråer och Forsman har en unik förmåga att göra det man presenterar konkret. De förstår och översätter snygga presentationer och affärsstrategier till kommunikation som skapar affärsnytta. Det är deras stora styrka.

Hur skall du fortsätta kvällen, blir det efterfest?
– Jajamensan, jag ska festa så länge jag orkar!