Björn Stein och Måns Mårlind.
Björn Stein och Måns Mårlind.
Foto: Bingo Rimér.
Camp David-parhästarna Björn Stein, 41, och Måns Mårlind, 42, är en oskiljaktig duo som redan som smågrabbar såg film ihop på en gammal biograf vid landstället i Hunnebostrand.

De har gjort mängder av reklamfilmer för kunder som bland annat Svenska Spel/Triss, Loka och Ikea.

Efter tv-serier som ”Spung”, "De drabbade" och filmer som” Storm2 och ”Shelter” fick de drömjobbet att regissera Hollywood-satsningen "Underworld Awakening" med en budget på 70 miljoner dollar.

Ett drygt år av hårt slit på andra sidan Atlanten gav resultat – vampyrfilmen med skådisar som Kate Beckinsdale, Michael Ealy, India Eisley och Stephen Rea har redan dragit in 160 miljoner dollar.

Men trots att de nu efter blod, svett och tårar blivit så framgångsrika i Hollywood är de nu tillbaka i Sverige – för att stanna. I alla fall ett bra tag.

– Vi stänger inte dörren för USA och Hollywood, men vi bor här i Sverige och tycker om att jobba här.

– Det var väldigt slitsamt i USA med alla mellanchefer och alla olika led. Mycket pengar försvann på vägen. Här i Sverige är kommunikationen mycket rakare och enklare. Det är en mycket bättre kreativ miljö här i Sverige helt enkelt, säger Måns Mårlind.

Hur rika blir ni på filmen?
– När man kommer in så där utan att ha gjort riktigt stora filmer tidigare sitter man inte i någon bra förhandslingssits. Vi fick en tråkig deal. Vi gör andra människor rika, säger Björn Stein och fortsätter:

– Det känns lite surt när vi var de två som jobbade mest i hela processen. Vi har jobbat som galningar.

Känner ni er lurade?
– Nej, det gör vi inte. Det är så det funkar i Hollywood. Om vi får göra fler filmer där har vi förhoppningsvis ett bättre förhandslingsläge. Nyligen har regissörsduon varit på tapeten här i Sverige för den kommande Acne-producerade spelfilmen om den inhemska popikonen Håkan Hellström.

Varför fick ni göra den?
– Vi gjorde tv-serien ”Spung” som var mycket känsla, sex, musik och sorg. Den var visserligen punkig i sin stil men det var en känsla i den som är lik den i filmen om Håkan Hellström. Den kommer att bygga på hans låttexter, hans Göteborg och skrönor, men filmen ska stå på egna ben. Det ska inte vara som en musikvideo.

– Filmen ska vara som en Håkan Hellström-låt: full av energi och emotion, väcka skratt och gråt.

Hur är det att jobba med Håkan Hellström?
– Vi älskar honom, men hade inte träffat honom innan. Han är världens snällaste. Han har stenkoll, är djupt involverad i manusarbetet och har en väldigt tydlig smak. Han är en underbar person som det är lätt att jobba med.

Just nu är de på provfilmsstadiet och det är oklart när filmen har premiär. Kanske blir det någon gång nästa år. Parallellt med Håkan Hellström-projektet väntar nya svenska reklamfilmer för Björn Stein och Måns Mårlind.

Nu när de är tillbaka knyter de nya kontakter och sonderar terrängen. De gillar kombon av långfilm och reklamfilm.

– Det blir en bra växelverkan. Reklamfilm är som ett sprintlopp och långfilm är som ett maraton. Reklamfilmandet gör en kreativ, smart och fräsch. Det behövs för att sedan göra bra långfilm. För oss är både reklam och långfilm roligt och utvecklande.

I tisdags var de på Guldägget. De fascinerades av Forsman & Bodenfors jättedominans.

– Det var utklassning i stil med sovjetiska hockeysiffror på 70- och 80-talet. Det blir en sporre för de andra byråerna att höja sig framöver, säger Björn Stein.

Vad behöver svensk reklamfilm för att utvecklas?
– Alla led kan processen numera. När jag började på 90-talet var det ett cowboyland. Nu krävs det galenpannor som vågar och tänker utanför ramarna.