Adamskys ledning med franska nyförvärvet Julie Berton som blir nyckelperson på Paris-kontoret. Från vänster Sebastian Aaseby, Julie Berton, Alexander Aaseby och Anders Fransson (nederst).
Adamskys ledning med franska nyförvärvet Julie Berton som blir nyckelperson på Paris-kontoret. Från vänster Sebastian Aaseby, Julie Berton, Alexander Aaseby och Anders Fransson (nederst).
För nio år sedan satt grundarna Alexander Aaseby (i dag vd), hans bror Sebastian Aaseby (i dag agent), Anders Fransson (i dag agent) och Michael Dabrowski (i dag styrelseordförande) och skissade på det gemensamma bolaget som skulle bli världens bästa agentur och slåss med de allra största.

Men vad skulle bolaget heta? Kvartetten kom inte överens.

– Vi hade säkert 400 namnförslag och var helt oense. Namnet blev en jätte-issue, men till slut tänkte vi: Vad kan världens bästa agent heta? Och så hade en av oss en granne som hette Adamsky. Det såg så snyggt ut där på namnskylten på dörren att vi bestämde oss för det. Det blev slutet på en lång, jobbig men rolig process, berättar Alexander Aaseby.

Till en början var det enbart en fotoagentur – sedan växte verksamheten till att även innefatta film- och musikproduktion. En höjdpunkt i fjol var reklamfilmstävlingen Roygalan där Adamsky tog emot prestigefyllda Folkets Pris för "Gungan" för kunden Adressändring.

Omsättningen för 2011 uppgick till 45 miljoner kronor och resultatet blev en halv miljon. Byrån, med kontor i Gamla Stan i Stockholm, har elva anställda, inklusive de fyra grundarna.

Ett tecken på att bolaget gjort sig ett namn internationellt är att den danske stjärnfotografen Klaus Thymann själv ringde upp Adamsky för några månader sedan och visade sitt intresse. Kort därefter flög han över för en intervju som slutade i värvning.

Klaus Thymann, liksom flera andra internationella namn, kommer att användas i Paris-satsningen nu när Adamsky gör som de andra svenska topp-produktionsbolagen Acne och B-reel – öppnar kontor utomlands.

Adamsky slår upp portarna i Paris, på Rue de Rocroy i tionde arrondisemanget. Det är ett gammalt industriområde som numera är fullt av kreativa bolag.

– Ett mycket kul område att vara i, säger Alexander Aaseby.

Adamsky har alltid siktat mot premium-segmentet och de största kunderna.
I dag i Frankrike jobbar bolaget med Perrier och modemärken som Louis Vitton och Lanvin. Man har även fotat för Elle och Vogue samt jobbat med Renault och Pernod Ricard.

– Det är det som vi vill bygga vidare på, säger Alexander Aaseby som menar att lyxvarumärkena är tillgängliga för svensk kreativitet nu.

– Det är en fröjd att vara svensk utomlands i dag. svensk kreativitet står sig stark och är mycket attraktiv. Paris är en naturlig vidareutveckling för oss eftersom vi redan jobbar med modekunder där. Och vi når kunderna mycket bättre genom att vara på plats, säger Alexander Aaseby som själv jobbat en hel del i Frankrike tidigare, då som frilansproducent och produktionsledare.

För att upprätta Paris-kontoret har Adamsky tagit in Julie Berton som partner. Hon kommer närmast från konkurrenten ArtList och har tio års erfarenhet från branschen. Julie Bertons roll blir att bygga vidare på nätverket som Adamsky framgångriskt odlat genom åren.

Adamsky har koll på alla duktiga kreatöerer som reser från Sverige och har god kontakt med många av dem.

– För att skapa bra nätverk måste man vara äkta och tycka om folk på riktigt och tycka om det man gör på riktigt, säger Alexander Aaseby.

Numera jobbar Adamsky mycket med att sätta ihop "dream teams" av frilanskreatörer som jobbar mer mot slutkunden.

Alla på Adamsky jobbar stenhårt. Alexander Aaseby måste ibland bromsa medarbetarna, hur konstigt det än kan låta.

– Jag försöker att få folk att jobba 9-18. Det är inte coolt att jobba dygnet runt, man får inte slita ut sig. Men de vill vara bäst allihop.

Själv har han, liksom de övriga grundarna jobbat stenhårt sedan starten. Det har varit en snårig men lyckosam väg uppåt.

Hur har ni fyra kunnat fungera så bra ihop så länge?
– Det hjälper oss att jag och Seb är bröder. Sedan är vi väldigt olika allihop och kompletterar varandra bra. Vi har blivit väldigt starka ihop.

Var är Adamsky om fem år?
– Då kommer vi att fortsätta att jobba med de roligaste kreativa uppdragen och kanske finns vi då i ytterligare ett land. Det här är inte färdigt på något sätt. Det här är bara ett steg på resan.