Jessica Bjurström och Frank Hollingworth.
Jessica Bjurström och Frank Hollingworth.
Foto: Stefan Borgius och Sören Andersson.
KU tog idag upp frågan om att minska reklamtiden i tv från 12-8 minuter. Miljöpartiets förslag, som stöds av Socialdemokraterna, har fått TV4 att gå i taket och om det vill sig riktigt illa måste man flytta verksamheten utomlands.

Komms vd Jessica Bjurström tycker dock att man får avvakta och se vart det hela landar:
– Det alltid enklare att kommentera fakta, men det här känns ju inte som någon ny diskussion, utan det har alltid funnits motståndare till reklamfilm. Det görs ändå mycket bra reklamfilm i Sverige, men man måste komma ihåg att det inte är mängden sekunder som avgör om en reklamfilm är bra eller ej, säger hon.

Hon konstaterar att det uppenbarligen finns en efterfrågan som motsvarar 12 minuters reklamfilm per timme med tanke på att kanalerna många gånger är fullbokade, men att man inte får glömma av att det finns många olika kommunikationsformer att tillgå och att reklamfilm bara är en av dessa:
– Jag har ännu inte fått några frågor från medlemmarna kring motionen och dess eventuella effekter, säger Jessica Bjurström.

King är en av de byråer som har gjort sig kända för att vara framgångsrika inom just reklamfilm.

Byråns cd Frank Hollingworth menar att det inte är kvantiteten som spelar någon roll, utan kvaliteten:
– Om jag blir avbruten av bra reklam blir jag glad, men reklam är många gånger alldeles för dålig och då blir man bara förbannad, säger han.

Han anser att 80 procent av all tv-reklam som sänds inte håller måttet och menar att man måste ta tittarnas kritik på största allvar och inte pressa ned budskapen:
– Om många människor tycker att det är jobbigt att bli avbrutna av reklam så måste man lyssna på det, säger Frank Hollingworth.

Han tror att branschen många gånger är fast i gamla tankebanor från 1950-talet där man använder mediebyråernas mått grp och trp för att räkna ut hur många som nås av en reklamfilm:
– Man behöver bara se en riktigt bra reklamfilm en gång för att komma ihåg budskapet, men om sänder reklamfilmen tio gånger på kort tid utgår man ifrån att folk är dumma i huvudet.

Hur ser du på det här med att ljudet ofta höjs när reklamfilmen körs?
– Det är dåligt för annonsörerna att man gör detta och jag tror knappast att man får fler att lyssna bara för att ljudet höjs. Snarare tvärtom, säger Frank Hollingworth.