Resume.se avslöjade i morse att Ikea gått ut i reklambyråpitch – den första sedan samarbetet med Forsman & Bodenfors inleddes 1996.

Forsman & Bodenfors är med i pitchen och kommer att slåss med näbbar och klor för att behålla sin storkund.

– Vi har haft ett fantastiskt långt samarbete med Ikea sedan 1996 och det är något sorts rekord i Ikea-sammanhang. Det är vi jätteglada och stolta över, och vi ska satsa för fullt för att fortsätta det samarbetet. Det är inget märkligt att Ikea efter så många år ser över samarbetet, säger Olle Victorin, projektledare för Ikea på Forsman & Bodenfors.

Ikeas marknadschef Nils Larsson säger att "några" byråer finns med förutom Forsman & Bodenfors. Men han vill inte gå in på vilka.

– Vi är supernöjda med F&B som leverantör. De har lika stor chans som de övriga inbjudna byråerna att få uppdraget. Vi har haft fantastiska utmaningar genom åren som vi har klarat av tillsammans gång på gång.

Pitchen ska vara klar i sommar.

Enligt vad Resume.se erfar är DDB, Lowe Brindfors och McCann Stockholm också med i pitchen.

McCann-nätverket har varit inkopplat på Ikea globalt, med bland annat Ikea-katalogen och med att utveckla Ikea.com.

Lowe Brindfors måste fylla på med större kunder efter tappen av Vattenfall, Saab och Electrolux.

DDB är på hugget och har lyckats bra på sistone, nyligen vann byrån storkunden Electrolux.

DDB:s vd Carl Wåreus varken bekräftar eller dementerar uppgiften.

– Vi har som policy att inte svara på pågående upphandlingar, vare sig vi är med dem eller inte, säger han till Resume.se.

McCann Stockholms vd Anders Nyström:

– Vad gäller IKEA så kan jag tyvärr kan jag inte kommentera huruvida vi är med eller inte. 

Resume.se har sökt Lowe Brindfors vd Bjarte Eide.