Inför sluttampen släpper Magasin 3 nu 5 000 kinesiska lyckokakor med fribiljetter till utställningen bland populära asiatiska restauranger i Stockholm. Varje lyckokaka innehåller 2 fribiljetter.

– Vi vill nå en ny publik som inte har besökt oss i Frihamnen tidigare. För att göra det vill vi synas på andra platser än via de traditionella konstkanalerna, säger Richard Julin, biträdande chef på Magasin3 i ett pressmeddelande.

Kampanjen och de 5000 lyckokakorna är producerade av Volontaire. Kopplingen mellan Kina, lyckokakor och Ai Weiwei var enkel att göra, säger Philip Ahlqwist, cd på Volontaire

– Mycket i Weiweis konstnärskap handlar om att plocka isär saker på ett varsamt sätt och sen sätta ihop dem igen. Så det går väl att se en symbolik med hur man hanterar lyckokakorna. Men som med all konst ligger det hos betraktaren, säger Philip Ahlqwist

För de som inte vet, hur går det till när man producerar 5000 lyckokakor?
– Vi har faktiskt inte bakat dem själva. Man ringer till ett företag i Tyskland som gör den en masse. Kort därefter dyker de upp enligt specifikationer.

Lyckokakorna med fribiljetter till utställningen delas ut till lunchgäster på bland annat Berns Asiatiska, East och Ljunggren i nästa vecka.