Pantbanken är ett av landets ledande pantbanksföretag som erbjuder privatpersoner att belåna sina värdesaker.

- Strategiskt ska det här hjälpa till att förändra bilden av Pantbanken som någonting skämmigt. Taktiskt handlar det om att få spridning i en målgrupp som idag tar dyra sms-lån och skuldsätter sig, säger Mathias Wikström som är vd på R-B-K.

Byrån har arbetat med Pantbanken under en längre tid och bland annat genomfört mycket akviteter i radio. Det övergripande målet är att att förflytta Pantbanken till dagens generation som tidigare har tyckt att pantsättande av värdesaker mest är något som far- och morföräldrar sysslat med.

- Digtiala medier är ju viktiga för att nå yngre och idag går det att panta saker på webben. Facebook-sidan blir därför avstampet i en större digital närvaro och vi kommer lansera fler aktivieter längre fram, säger Mathias Wikström.

Pantbankens Facebook-sida gick live klockan 13.00 på fredagen och har i skrivande stund 258 gillare.