Stockholmsarenan som nu blir Tele2 Arena.
Stockholmsarenan som nu blir Tele2 Arena.
Tele2: s avtal med Stockholmsarenan löper på tio år. Operatörens vd Thomas Ekman vill inte berätta exakt hur mycket bolaget betalar för arenanamnet, men säger att det handlar om en ensiffrig procentsats av bolagets totala medieinvesteringar. Under första kvartalet 2012 uppgick Tele2: s medieinvesteringar till 139 miljoner (brutto), en ökning med 42 procent jämfört med motsvarande period 2011.
– Satsningen har ett kommersiellt syfte. Vi vill bli mer effektiva i vår mediemix och det är högst sannolikt att våra investeringar i de traditionella kanalerna kommer att sjunka. Operatörerna investerar en hel del i reklam och den här typen av förändringar kommer att påverka mediebranschen på sikt, säger Thomas Ekman till Resume.se.

Varför gör ni den här satsningen?
– De stora operatörerna måste möta sina kunder på ett annat sätt. Tiden där vi kommunicerar ett erbjudande som sedan kunden köper börjar gå mot sitt slut. Vi spelar en viktigare roll i dag genom att våra kunder använder mobiltelefonen överallt. Folk tar med sig mobilen när för att fånga och vidarebefordra upplevelser och därför är Stockholmsarenan en idealisk plattform.

Vad innebär Tele2 Arena för er positionering som varumärke?
– Vi vill förknippas med engagemang. Eftersom arenan kommer att vara hemmaarena för både Hammarby och Djurgården får vi mycket engagemang på köpet. På längre sikt ligger Sverige i framkant vad gäller teknikanvändning och jag tror att Tele2 Arena kan bli ett sätt att ta samspelet mellan den analoga och digitala upplevelsen till nästa nivå.

Innan operatören beslutade sig för att genomföra satsningen tittade man på andra bolag som köpt namnrättigheter för idrottsarenor.
– Framförallt har vi tittat på andra operatörer utanför Sverige. O2- arena i London är ett exempel där vi sett har en enorm utveckling. Vi har dragit en del insikter därifrån, säger Thomas Ekman.