Comqviq är ett av två varumärken som har testkört reklam på Swebus under vintern och våren. Swebus övergår nu till skarp drift.
Comqviq är ett av två varumärken som har testkört reklam på Swebus under vintern och våren. Swebus övergår nu till skarp drift.
Foto: Pressbild.
– Vi har under många år fått förfrågningar från företag som är intresserade av att marknadsföra sig mot våra resenärer. Nu är vi redo att både kunna erbjuda dem en välpaketerad annonslösning mot olika målgrupper och att följa upp vad våra resenärer tycker om reklamen, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus.

En undersökning av Netcoms kampanj visade att 72 procent av alla som sett reklamen ombord upplevde den som positiv.

19 procent uppgav också att de skulle kontakta Netcom, medan 7 procent räknar med att köpa något i och med kampanjen:
– Vi är mycket nöjda med resultatet från vår kampanj ombord på Swebus bussar och vi har i fler omgångar förlängt kampanjperioden, säger Camilla Nygaard, project manager på Netcom i Norge i en kommentar.

Hon menar att fördelen är att man når en målgrupp som rör sig mellan Sverige och Norge och att denna har intresse att ta till sig erbjudanden kring samtalskostnader för hela Norden.

En ytterligare fördel är att resenärerna har gratis wifi ombord, vilket gör att de enkel kan utnyttja digitala erbjudanden, resonerar Camilla Nygaard.

Swebus har 200 000 resenärer per månad till över 150 orter i Sverige, Osla och Köpenhamn. 47 procent är barn/ungdomar/studenter, medan 37 procent är vuxna och 17 procent klassas som pensionärer.

Swebus erbjuder ny fyra olika annonspaket: Osloresenärerna, Flygtransferresenärerna till Arland, alla expressbussresenärer i Sverige och alla resenärer oavsett resmål.

Annonserna har två standardformat Det ena är liggande A5 på stolsryggarna, medan det andra är liggande A3 i fönsterskyltar.