David Sandström och Magnus Jakobsson.
David Sandström och Magnus Jakobsson.
Foto: Arkivbild.
DDB Stockholm är på plats med en delegation nere i Cannes, och ikväll har de all anledning att fira. Facit efter den första prisutdelningen är ett silverlejon och tre brons. Dessutom har byrån blivit mest nominerad av de svenska byråerna, och det lovar gott inför resten av veckan.

Resumé träffar vd:n David Sandström och kreativa chefen Magnus Jakobsson på Martinez uteservering på måndagseftermiddagen, och de känner sig nöjda med utdelningen.
– Jag är otroligt nöjd med att vi står för i runda slängar 50 procent av de svenska nomineringarna hittills. Det är ett grymt styrkebesked. Jag är också väldigt nöjd över att vi är nominerade med en rad olika kunder, och det känns bra när vi blickar fram emot nästa år. Vi kommer inte att behöva stressen över att försöka replicera en enskild bra idé, utan vi står väl rustade, säger David Sandström.

Hur viktig är tävlingen för er egen marknadsföring?
– Det är alltid viktigt för nätverket DDB att vinna lejon. Det här är den stora måttstocken för hur vi står oss mot de stora internationella byråerna, säger Magnus Jakobsson.

David Sandström fyller i:
– Man ska inte heller underskatta människors tävlingsvilja. Det gäller inte bara internt på byrån utan också hos kunderna. Givetvis säger de att tävlingsframgångar inte är det viktigaste, och det är sant. Men en peppad och tävlingsorienterad marknadsavdelning är värd oerhört mycket.

De svenska byråerna har i år skickat in 777 bidrag, vilket kostar lite drygt 3 miljoner kronor. Utan tvekan är det så att Cannes Lions är en viktig pusselbit i deras egen marknadsföring, men David sandström anser att DDB och alla andra reklambyråer bör ägna mer eftertanke åt hur de marknadsför sig själva.
– Det första vi ber om hos våra kunder är deras marknadsplan, och tillsammans med dem bestämmer vi var, när och hur pengarna ska investeras. Men de flesta byråer har ingen egen marknadsplan. De flesta lägger 99 procent av budgeten på att vara med och tävla här i Cannes. Men det finns så otroligt många andra sätt att synas på och sätta agendan. Hur många reklambyråer är till exempel i Almedalen? Jag tror att vi måste bredda budgeten framöver, säger han.

DDB Stockholm har de senaste åren vuxit på alla ledder, och byrån har nu också en ny ledningstrio i form av David Sandström, Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson. Även om saker har förändrats är det ändå samma anda som måste gälla även framöver, anser de.
– Vårt fokus måste vara att bibehålla den idé som en gång byggde upp byrån. Vi måste tänka som en 25-manna byrå trots att vi är närmare 180 personer. Vi har i dag mellan 15 och 25 informella ledare som är jätteviktiga för att bygga kulturen, och de har fått ett större utrymme.

Samtidigt är ni en nätverksbyrå.
– Vi är en nätverksbyrå, men ändå inte. Vi är inte präglade av nätverket, det är snarare vi som präglar nätverket. Vi är ett gäng killar och tjejer på Torsgatan som spelar en väldigt stor roll, och det känns lite häftigt.