Ariel Fashion Shoot fick en nominering men inget lejon, trots en lång rad priser i andra tävlingar.
Ariel Fashion Shoot fick en nominering men inget lejon, trots en lång rad priser i andra tävlingar.
Sverige lyckas inte vinna något guldlejon i kategorin, trots 9 nominerade bidrag. Men 5 priser får ändå anses vara bra, och flest av alla tar DDB Stockholm hem.
– Jag är jättestolt över de svenska bidragen. Sverige höll fanan högt och var överlag omtyckta. Det var lite förvånande att inte Ariel Fashion Shoot gick hela vägen. Men jag var inte med i diskussionerna i den undergruppen, så jag kan inte svara på hur diskussionerna gick. Av någon anledning lyckades den inte här, säger Ulrika Good, copy på CP+B och ledamot i juryn.

Lite förvånande?
– Ja, men man vet aldrig exakt vad det kan bero på.

Var det något av de svenska bidragen låg i närheten av ett guld?
– Ja, Swebus låg i närheten av ett guld. Jag trodde också att VW:s sovande björn skulle vara med högre upp också. Du har suttit i juryn här nere tidigare.

Vad var annorlunda i år?
– Det var naturligtvis att det är så många nav ifrån sociala medier. Att kampanjer är så komplexa i så många ekosystem. Just sociala medier-kopplingen var faktiskt något som stjälpte många kampanjer eftersom den är svårt att få till på ett smart sätt. Många vill få till det på ett bra sätt, men många föll också på den.

Grand Prix i kategorin går till "Small business day" av CP+B för American Express, vilket naturligtvis glädjer Ulrika Good som jobbar på det svenska kontoret.

Sveriges lejon
Silver:
Vem bryr sig?, Försvarsmakten, DDB Stockholm
Swebus Jackpot, Swebus, Åkestam Holst

Brons:
Vem bryr sig?, Försvarsmakten, DDB Stockholm x 2
The winter adjusted offer, Volkswagen, DDB Stockholm