Det blev inga svenska guld, men väl en drös brons i Cannes nya mobil-kategori.
Det blev inga svenska guld, men väl en drös brons i Cannes nya mobil-kategori.
Foto: Fredrik Thambert.
Totalt skickades det in runt 1000 bidrag i den för året nya kategorin Mobile. Juryn gallrade bort hälften och gjorde en noggrann bedömning av cirka 500 stycken.

Från Sverige tävlade 83 bidrag, varav 13 blev nominerade och 9 vinner ett bronslejon.
– Det blev knappt 20 procent av lejonen som går till Sverige, och det är väl egentligen bara USA som vinner fler. Att få medalj är stort, även om det inte blev några silver eller guld, säger Per Holmkvist, grundare av Mobiento och medlem i juryn.

Hur står sig Sverige gentemot till exempel USA?
– Alla länder är bra på olika saker beroende på marknadsstrukturen. I Sverige är vi till exempel inte så bra på kreativ användning av QR-koder, och det beror på att vi har haft sms-respons som har fungerat väldigt väl. I andra länder har man inte haft det, och därför har de blivit mer kreativa inom det området. Sverige är väldigt bra på design och idéer, och alla gillar de svenska bidragen.

Mobiento vinner tre lejon. Vad betyder det för er?
– Det betyder jättemycket för oss. Det blir en kvalitetsstämpel på vad vi gör och mobilen kommer nu in i finrummet när Cannes äntligen har lagt till en kategori.

Var det några av de svenska bidragen som förtjänade mer än ett brons?
– Jag ska inte gå in på specifika bidrag, men jag hjälpte två av de svenska bidragen in i tävlingen. Jag gillar verkligen de svenska bidragen, och det är grymma grejer som inte går att bortse från. Samtidigt är det ju lite kulturellt betingat vad man tycker om.

Vad har du för tips till nästa års tävling?
– Många casefilmer var fel. Går man in i en kategori som handlar om craft, design och integration kan man inte köra den vanliga casefilmen där mobilsajten bara flashar förbi. Det går inte att köra samma casefilm i alla kategorier eftersom de är avgörande för hur bidraget ska uppfattas.

Grand Prix i Mobile går till Grow Interactive/Johannes Leonardo med kampanjen "Hilltop reimagined for Coca-Cola" gör Google.

Här är de svenska bidrag som vinner bronslejon:

AUTODANCE UBISOFT CP+B Gothenburg
POINT AND FLY SCANDINAVIAN AIRLINES CP+B Gothenburg
PICK N PLAY McDONALD'S SWEDEN DDB STOCKHOLM
PICK N PLAY McDONALD'S SWEDEN DDB STOCKHOLM
TRAM SIGHTSEEING APP VÄSTTRAFIK FORSMAN & BODENFORS Gothenburg
VOLVO ON CALL VOLVO CARS CORPORATION MOBIENTO Stockholm
SMS IS KING! SITUATION STOCKHOLM MOBIENTO Stockholm
VOLVO ON CALL VOLVO CARS CORPORATION MOBIENTO Stockholm
THE SOUND OF FOOTBALL PEPSICO/CARLSBERG ÅKESTAM HOLST Stockholm